Special färg


När jag nu ändå presenterade en udda färg så tänkte jag ta denna på samma gång. Detta är också en häst som finns här i Jämtland, med en intressant färg. Det är en häst som man som ID-kontrollant inte färgbestämmer omedelbart, man vill nog titta, både en och två gånger, innan man bestämmer sig.

När jag träffade stoet, var det inte för att färgbestämma henne utan det var i ett helt annat ärende. Jag frågade bara om jag fick ta några bilder och fråga mig omkring lite. För den färgen som står i hennes pass, tyckte jag inte stämde helt och hållet. Minns tyvärr inte vad det stod exakt. Men skulle jag komma på hennes "riktiga" färg, så är det lätt att återkoppla till ägaren. Fanns ingen anledning att ändra just där och då, jag var ju inte säker på min sak.


På bilderna har stoet sommarpäls. På vintern är hon nästan vit, med mörka öron.
Ser ni hennes mörka öron. Syns väldigt väl på helkroppsbilden överst.

Hon har vit man och svans, så vit att det nästan skimrar i silver/blått/grått.

Hon är nästan vit i pälsen på ansiktet, men på vissa fläckar på kroppen så är hon väldigt mörk i sin päls. Det finns liksom en mörk färg som slår igenom. Detta blir väldigt tydligt på hennes ben, se nedan.

Hon har blå ögon och är pigmentslös runt ögon, mule och könsorgan.

Hon har vita teckenpå alla sina fyra ben, ovanför dom vita tecknen döljer sig mörka hår i pälsen, fast lite dolt av den ljusa pälsen. Syns väldigt tydligt på hennes framknän och på haserna.

Vore kul att veta hur hennes föräldrar ser ut?

Jag tror att hon är ISABELL/PALOMINO men att hon har ett dolt anlag, varför inte silver. Sedan skulle jag vilja veta hur hon har sett ut som föl och ifall hon blir ljusare och ljusare, kanske är hon Isabell skimmel?

Ägarna hade inte haft henne sedan föl, inte så många år heller och dom visste inte hur föräldrarna såg ut.

Kommentarer

Anonym sa…
Hej Marit!
Kanske har hon arv från British Spotted Pony? Att det är färgläsa runt könsorgan, mule, ögon är typiskt för denna färg. Mkt fakta om färgen och ursprung finns att läsa på den engelska british spotted pony societys hemsida, intressant med färger!/Mvh Margareta
Jenny sa…
Vilken hästras/-er är det?

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

"Lotagen-träsket"

Mobila vindskydd