Hästens skål

Eftersom jag tillbringat helgen i Hästens tecken så har det också skålats för hästen varje kväll. Hästens skål är en tradition inom hästvärlden, skälen till skålen kan vara många men anknytning till hästen bör finnas.

Skålen utförs på följande sätt:
Den som skålar ställer sig upp
Därefter kliver personen upp på sin stol och utbringar "Hästens skål"
Övriga gäster kliver också upp på sina stolar
Vänster fot placeras på bordet och skålen utbringas

Varför just vänster fot - det skall motsvaras av vänster fot i stigbygeln (som är det vanligaste sättet att kliva upp i sadeln på).

För de som är duktiga på att sjunga så finns det en melodi till:

Tänk om jag hade en sabel, tänk om jag hade en häst!
Med sabeln skulle jag sticka, hugga, skära och slå.
Och hästen skulle mig bära så att jag sluppo att gå.
Nu har jag ingen sabel, nu har jag ingen häst.
Jag känner mig miserabel, jag känner mig urless.
Så därför skall jag dricka så mycket som jag tål.
Och höjer därför glaset och dricker hästens skål!

HÄSTENS SKÅL!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Lotagen-träsket"

Mobila vindskydd