Hästens bön

I helgen blev jag påmind om något som jag helt och hållet förträngt. När man var ridskole unge så kunde man den som ett rinnande vatten, utantill. Idag var den totalt bortglömd, men på nätet finns det mesta.

FODRA OCH VATTNA MIG VÄL
VAR VÄNLIG MOT MIG
RYCK EJ I TYGELN ELLER TÖMMEN
SLÅ MIG EJ OM JAG INTE FÖRTJÄNAR DET
GE MIG EJ FÖR TUNG LAST
SKO MIG VÄL
SKYDDA MIG OM SOMMAREN MOT SOLHETTAN
SKYDDA MIG OM VINTERN MOT KALLA BETSEL
OCH LÄGG TÄCKE PÅ MIN RYGG
SMEK MIG NÅGON GÅNG
JAG BÄR DIG, JAG DRAR DIG
JAG LEVER ENDAST FÖR DIG
DU VET ATT JAG EJ KAN TALA OM MIN NÖD, MEN
GUD SKALL BELÖNA DIG
TILL SIST, DÅ MINA KRAFTER TAGIT SLUT, TAG MITT LIV
PÅ MINSTA PLÅGSAMMA SÄTT

Detta var en av många varianter.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"