Ridsportforum 2008 - Tre givande dagar

Har ridsporten en framtid? Efter tre dagar på RidsportForum – ett avstamp mot framtidens ridsport, där de tre dagarna hade rubrikerna – Ridsporten i omvärlden, Nuläget blir ett nyläge och Framtiden – så här går vi vidare – är svaret ett definitivt och rungande JA.

Närmare 200 personer från förbundsstyrelsen, de tre sektionerna, distriktens styrelser och kanslier, samt centrala kansliet har under tre dagar diskuterat nuläge och framtid.

Helgen har varit fylld av diskussioner och grupparbeten, varvad med föreläsningar och föredrag.

På fredagen gästade Kjell Enhager med en mycket uppskattad eftermiddag och mycket av det han sa följde med in i helgens fortsatta samtal.

På söndagen gästade RFs chefsjurist Christer Pallin och berättade om föreningsutveckling och föreningsarbete på ett sätt som var mycket mer inspirerande än rubriken antyder.

En panel med Bo Helander, ordförande i förbundsstyrelsen, Michael Petersson, ordförande i tävlingssektionen, Helena Carlsson, ordförande i Centrala Ungdomssektionen, och Lisbeth Johansson, ledamot i Ridskole- och Utbildningssektionen, avslutade med en redovisning av vad de tar med sig från Ridsportforum.

I samband med en av luncherna bjöds möjlighet att träffa och prata med Lena Forsberg, som forskat i stallmiljöns betydelse för unga tjejers utveckling. Nästan läskigt att läsa hennes sammanställning, som taget ur min egen uppväxt på ridskolan.

Kjell Enhager var klart helgens höjdpunkt, även fast jag hört honom tidigare så gav han nyttig hjärngympa under den inledande eftermiddagen. Han talade om valda sanningar, vad vi väljer att tro på, när det gäller såväl oss själva som vår omvärld. Vi måste våga tänka utanför ramarna.- Jag vet att det inte går, säger Kjell om exempelvis att slå "omöjliga" rekord inom idrotten.- Men OM det gick, hur skulle du göra då?

- Om alla ledare i ett tusen ridklubbar/föreningar gör någonting lite, lite bättre varje dag, vad händer då? undrar Kjell.

Kjells "glass-bomerang" tog jag med mig i ryggsäcken från hans föreläsning. Svår att förklara men lyder enligt följande:
- Jag vet att det inte är så/Jag vet att du inte kan… men om det var så/om du kunde det? Vad skulle hända då? Vad skulle du säga/göra då?

Kommentarer

Anita J sa…
Hejsan!
Kjell har jag också hört på föreläsning här i Sandviken för några år sedan och han var bra (och har en härlig dialekt som svänger ordentligt i tonläget).

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"