Avvänjning av föl


Ulla Tillströms, Skolgårdens Islandshästar, har en fråga på sin blogg. När skiljer du av fölet från stoet? Resultatet visar idag att lika många skiljer av vid 8-9 månader som olika, beror på stoet och fölet.

På Jordbruksverkets hemsida, har saxat, står följande ur djurskyddsföreskrifterna för häst:

Du bör inte vänja av ditt föl innan det är fem månader gammalt. När du ska vänja av ditt föl kan du använda något avföljande sätt:
* Naturlig avvänjning, dvs fölet får gå med stoet ända till dess att stoet inte längre tillåter att fölet diar.
* Stegvis avvänjning, dvs under en del av dygnet får fölet vistas med andra föl eller i ett utrymme brevid stoet. Resten av dygnet får fölet fortfarande gå med stoet.
* Avvänjning med hjälp av fölgrupp, dvs fölet går direkt från stoet till en grupp med föl som det känner igen.

Hur vi gör, skall jag berätta när det är dags. Inom kort för Hraffa och hennes föl Már.

Bilden, Hraffa med nyfödda Már, första dagen i maj 2008.

Kommentarer

Ulla sa…
Kul att du hakar på min blogg! Perfekt att jag kan hänvisa till fakta på din sida. kram/Ulla
Gitte sa…
Hej!
Försöker med naturlig avvänjning men mitt föl Freya som nu är 11 månader envisas med att snutta på sin mor dagtid. Mamma Sol har blivit rätt mager av allt detta. Måste jag sära på dem tro? Hoppas på att kunna ha dem ihop inför sommarbetet.

Vänliga hälsningar

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"