Hovslagarbesök


I morse kom hovslagarn på besök. Han är ovanlig vår Kurre, han håller tiderna! Kom en kvart tidigare än sagt så jag satt mitt i frukosten. Men duktig som han är så började han utan mig. Började med Ómur, enligt Kurre en gudomlig hingst att sko och verka.

Sedan var det dags för både Meyla och Rakel att få vinterskor, både sulor och fyra brodd per sko. Nu är det bara att rida på.

Förutom tre skoningar så blev det fyra verkningar, två föl för första gången och deras mammor. Thruma vårt föl har haft grimma på sig en gång, det var när hon blev chippad. Nu var det dags för grimma-på för andra gången och det var inga problem. Även om jag strulade med storleken, dom små fölgrimmorna hinner jag aldrig använda, dom växer ur dem så fort. Så nu fick jag leta fram en liten ponnygrimma istället. Sedan var det dags för verkning för första gången. Vilken härlig hästras vi håller på med, dom är så roliga att hantera och lättsamma. Gör man rätt från början så blir det så bra i slutänden. Att fölen får en första positiv träff med hovslagarn är ju guld värt för all framtid.

Båda fölen stod snällt i boxarna, varsin, medans deras mammor verkades i gången. Men stona fick stå i stallgången medans fölen verkades i stallgången. Det kändes tryggt så här första gången.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"