Gul rosett


Tävlingen avslutad och Meyla hemma i sin box hel och fräsch. Många åkte dit på sår i munnen. Dom flesta byter då till hackamore och fortsätter rida eller avstår nästa gren/final. Men inte alla, utan vissa fortsätter med bett och det går tydligen bra??? Vad säger egentligen reglerna om detta. Har faktiskt ingen koll själv, borde väl läsa på. Själv skulle jag nog inte ha hjärta till att fortsätta rida med bettet. Det gör ju skitont när man själv har ett litet sår i mungipan...

Däremot kanske man ska förbereda sig. Inte för att man skall sträva efter att få sår i munnen, men om det mot förmodan händer, så bör man till att börja med äga/ha med ett hackamore och dessutom bör man nog ha provat rida med det innan någon gång. Själv har jag aldrig provat och äger inget ens ett.

Tänkte lite annorlunda med framridningen idag, det var nog helt rätt men fick lite ont om tid istället. Men humöret var på topp när vi klev in på banan även om inte alla knappar satt där dom skulle. Lät henne gå i lite snabbare tempo i korta tölten, formen blev därmed lite stabilare och inte så orolig som den var igår, den var dock lite för hög. Tempoväxlingarna gick helt ok, förutom den första nedtagningen. Började bedömningen mitt på långsidan och sträckan blev då kort och nedtagninen lite för sen. I det ökade tempot fick vi ett uppslag i galopp, blev väldigt förvånad, har aldrig hänt tidigare, men det var relativt snabbt åtgärdat. Vi red upp oss från en femteplats till en tredje. Känns jättekul som avslutning. Det bor en liten tävlingsdjävul i mig ändå, långt där inne.

Vi slapp regn idag :)

Tack till tjejerna på Wången som ordnade en bra tävling. Kul när det ges ytterligare ett tävlingstillfälle här uppe. Trist att det är en liten dipp med deltagare just nu på Gneistis tävlingar bara.

Konstaterade idag att nu blir det nog åter ett tävlingsglapp för mig. Meyla ska till betäckning och Ómur ska betäcka i sommar så honom hinner jag inte ut med i augusti, Gneisti Open. Har ingen häst på G som jag kommer ut framledes med. Rakel är inte mogen för det uppdraget ännu. Får nog se fram emot nästa år istället. Får se om jag hinner få igång Rakel till då. Sedan får vi se vad som händer, min plan är att Rakel eller Már blir kvar på gården som min framtida ridhäst. Rakel är sex år och Már fyra år. Men vi får väl se vem som passar mig bäst...

Kommentarer

MalinS sa…
Jag läste det här inlägget och skrev ett inlägg angående det: http://malinweb.se/blogg/2012/05/27/sar-i-munnen

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

"Lotagen-träsket"

Mobila vindskydd