Helgvädret


Tror jag tar och städar linneskåpet, skafferiet, pannrummet och allt annat trist som finns att städa inomhus, i helgen. Känns inte så lockande med något annat. Känns supertrist! Stona som ska börja föla när som helst :(

Ja, ja inte är jag bitter, men jag mår helt klart lite dåligt med så här kallt och trist väder i maj. Maj är för mig en sommarmånad, jag som är född och uppvuxen i Stockholm, är ju van vid grönska i maj månad. Sommaren blir så kort när maj blir dålig. För redan i augusti blir det ju höst här i Jämtland (enligt mig).

Jag har inte november-depp utan jag får maj-depp istället.

Ronja är den som enligt beräkning, 330 dygn, är först ut att föla, beräknat till nästa vecka. Muska däremot som är beräknad till slutet av maj, ser mer mogen ut för fölning. Så vi får väl se, vem som slår till först. Dom får gärna knipa lite så vi får lite varmare väder. Ronja, Spes och Muska, dom som är först ut att föla, är flyttade till en ren hage. Dom har fått slippa den trista vinterhagen. Men dom andra stona går, tyvärr, kvar där. Innan flytten blev dom, nästan alla, avmaskade.

Minns när Már föddes, 2008, det var en grymt kall vår. Men den morgon som han föddes vände det och solen strålade från en klarblå himmel och värmen kom. Hraffa hon knep igen och valde rätt dag. Underbart :)
Ridhästarna som behövde avmaskas, fick sin avmaskning i onsdags kväll. Så nu får dom några dagars vila. Passar alldeles utmärkt inför den här helgen, inte mig emot. Några dagar extra, brukar annars låta dem vila ca 3 dagar efter avmaskning, men det kanske blir någon extra denna gång. Om inte annat så behövde jag vila från vind och snö.

Ett par raggsockor, en tänd brasa, lite go mat och ett glas rött, så ska jag nog bli på gott humör igen.

Trevlig helg alla goa!

PS. I Jämtland har vi inte tvättat undan vinteroverallen ännu, bara så ni vet, ni som njuter av värmen i södra Sverige. Inte ett dugg avis på er...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"