Färgväxlare


Under ett av mina Agria uppdrag förra veckan fick jag träffa denna söta lilla ponny, en liten shettis, i ett stall utanför Östersund. Superkul att få se lite udda färger lite då och då. Det händer inte ofta att jag råkar på färgväxlare här i Jämtland.

Detta är en liten shettis som är fux på sommaren och vintern, men under pälssättning och pälsfällning är den nästan helt vit. Underbar. Den är även helt vit i ansiktet och benen, enda ner, under en tid. Men det är den inte just nu. Pälsfällningen är i full gång och den är på gång att bli fux igen. Detta är en ung ponny som inte har vita hår i pannan pga ålder utan det är sättet att fälla päls. Endast man och svans bibehåller sin fuxfärg året runt.

Tittar man på ponnyns vinterpäls, så är den endast fux längst ut i toppen. Det innersta på stråna och underullen är vit. Det är därför den ser ut som en fux på vintern, men när dom längsta stråna släpper och underullen kommer fram så ser den vit ut. Sedan trycker den på med sin sommarpäls som även den är fuxfärgad. När den sedan skall sätta vinterpäls igen, så blir den vit ett tag tills alla vinterpäls är på plats och dom yttersta topparna åter gör ponnyn fuxfärgad mitt på vintern. Otroligt roligt :)


Jag har ID kontrollerat sedan det startade för många år sedan, minns inte exakt när det var men början av 2000 tror jag det var. Det har blivit många föl (även vuxna) sedan dess och jag undrar fortfarande hur ett färgväxlar föl ser ut som föl. Det vet jag faktiskt inte, har inte träffat på något, vad jag vet. Rättare sagt har jag inte träffat på någon som jag kunnat ana att det skulle bli en färgväxlare.

Riktigt svarta föl, föds ju oftast ljusa, inte att förväxla med färgväxlare för det.

Tack till ägaren som lät mig fotografera ponnyn till min samling av hästens färger.

Kommentarer

Josefine SK sa…
Du får betäcka med den vackre fyrgågs-/tölt-färgväxlaren som finns på gården där jag har Árgeisli. :-) Jag har bara sett två av hans föl: en brun med svart man & svans och en fux med strimbläs. Båda färgväxlare. Och superläcker exteriör! http://islandshastarskane.se/helgagaarden/heimir.aspx

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"