Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS)


HNS har lagt ut en enkät för att få igång svensk avel och lyfta kraften i svensk hästnäring. Enkäten handlar om avel, både svensk och import.

Där finns även frågor om alkohol och droger, som inte har något med avel att göra men det är valfritt att besvara även dom frågorna.

Frågorna kan besvaras av alla oavsett om man är uppfödare eller ej. Lite osäker på om dom egentligen har tänkt sig att vi Islandshästmänniskor ska svara på dessa frågor, men det står skrivet att alla kan svara, så.

Det jag tänkte på under tiden som jag besvarade frågorna var på hur missvisande svaren kan bli om det är en Islandshästmänniska som svarar eller en halvblodsmänniska.

Ta tex uppväxtförhållandena för en islandshäst på Island och en holstainer i Europa, hagstorlekarna är ganska olika.

Dom Lettiska/Polska uppfödningarna har inget gott rykte på skadesidan. Dom Isländska har vad jag vet inget dåligt rykte.

Det som brister stort från alla länder, enligt mig, är tillgång på tidigare skadehistorik.

Ja, här ska inte jag skriva vad jag tycker. Det är ju ni som ska svara på vad ni tycker. Jag har redan tyckt till, gör det du med...

Länk till enkäten: http://87.238.58.178/hns/?p=1570&preview=true

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"