Vatten mera vatten



Översvämmad stallgång


I mitt tidigare inlägg i morse skrev jag om regnet som något positivt som skulle skynda på snösmälltningen. Ha, tji fick jag. I förmiddags vräkte regnet ner. Lägg sedan till ca 8 plusgrader och sol på eftermiddagen. Japp, snön smällte med rasande fart, lite väl fort.  För vad mötte mig när jag kom hem från jobbet, jo, vatten massor med vatten. Det forsar i varenda dike.

Stallgången var fylld med vatten!!! Fel, fel, fel, där skall det inte vara vatten.

En snäll sambo hjälpte till med att pumpa. En granne försökte dika ute på gården och tog bort en gigantisk snöhög utanför stallväggen.

Har aldrig haft vårvatten i stallet tidigare och vår gissning är att det nya dränerade golvet i sadelkammaren är boven i dramat. Mitt fina nya golv som jag fick i höstas. Att det superdränerade golvet skulle medföra något liknande, kunde man ju inte ha gissat. Sadelkammaren är snustorr.

Antagligen rinner vattnet nu väldigt fritt och fint under sadelkammaren och enda utvägen är stallet. Trist och förjävligt.

Men inget ont som har något gott med sig. Min hysteriskt pumpande sambo lovade, ett svagt ögonblick, ett nytt stallgolv till sommaren. Inget ont som har något gott med sig. Glad!!!

Golvet är nu väldigt rent, efter allt pumpande och sopande.

Kommentarer

Gun sa…
Passa på att svälla stallpellets, hade du inte en hel pall ;)
Anonym sa…
Hade samma tanke som Gun...

Och sa ar det ju sa att ibland ar vagen lite krokigare an vad man tankt sig till dit man ville komma (nytt stallgolv och sa...) men skam den som ger sig!!!!

Hu'a va' harligt med varstadat stallgolv!

Kanske skulle man ta chansen och fraga vad du har for boxar?
Ska bygga blyga fyra i mitt nya stall och vill 'gora egna', och inte ha fardigkopta...
Vill ocksa att det ska vara sa oppet som mojligt, utan att det blir mindre sakert utrymme.

Varhalsningar (+14oC idag) fran Wales!

Andriette

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"