10 för man och svans?!



Ögn, sto, Islandshäst

När jag halmade vindskyddet i helgen såg jag att Ögns man når ända ner till marken när hon äter med huvudet neråt dvs marken sliter av topparna, så manen kan inte bli längre än så här, på den översta/främre delen av halsen. Ju längre ner/bak på halsen man kommer så blir också manen längre, det är längre ner till marken och slitaget.


Opus, Hingst, Nordsvensk


Minns Alfs nordsvenska hingstar, deras pannluggar slets av när den nådde ner till marken, likaså med manen. Dom var (är) så fina.

Det är makalöst vackert med hårsvallet. Förnekar inte att jag faller för en fin man och pannlugg.

Undrar om Ögn skulle kunna få 10 för man och svans vid en bedömning. Dom är ju lite snällare med ston.

Enligt FIZO regelverk:
9,5-10 kräver extremt long och tjock man och svans, med lång och tjock pannlugg.
9,0 kräver väldigt bra man och svans, tjock och lång.

Det kan brista på längden på pannluggen. Den är både lång och tjock, men är den tillräckligt lång? På 9,0 står inget om pannluggen, så en klar 9,0 borde hon få för man och svans.

Hade tidigare lite bilder i Pixbox-albumet med 10.0 för man och svans och olika färger, samlat på mig under åren. Tyvärr är Pixbox nerlagt. Borde kanske börja rota bland alla mina fotografier och se om jag fick ihop någon liten samling här på bloggen/hemsidan istället. Men vilket jobb, kanske för en grå och regning dag, inte idag med andra ord.

Ps. Hittade några gamla inlägg i bloggen:
9,0-9,5 för man och svans på ston,
här>>>
10,0 för man och svans på hingst, här>>>

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"