Vilket väder...


Ska inte klaga på vädret, jag älskar ju vintern. Men så här mycket ska det väl ändå inte snöa efter påsk. Eftersom jag för två veckor sedan gick och funderade på om det var dags att börja kratta, men avstod för att det fortfarande var lite för fuktigt i backen, så känns det som om jag då ställde om till vår. Å så är det det här med snösulor, har ju tagit av dom :( För mycket blötsnö gör ju att jag inte kan rida.

Fast det är bara april och allt kan hända i april, aprilväder gäller så är det bara. Gilla läget :) Det var dumt av mig att ta av snösulorna så tidigt, har aldrig gjort det förr. Men lider lite med hovarna då dom inte mår så bra av snösulorna. Fast tror ändå att det viktigaste är att hästarna inte bryter benen av snöklampar. Så av två onda ting så är ändå snösulor, lite längre in på våren att föredra.

Samma problem är ju brodden. När ska man ta av brodden? Min hovslagare drar åt brodden så förbannat hårt (vilket är toppen). Men helt hopplöst för mig att få loss. Så jag måste bestämma mig vid skoningen om dom skall på eller av. Nu kommer dom att sitta en månad till och det kommer inte att behövas men så blev det...

Gígja frá Sydri-Reykjum e Hamur frá Þóroddsstödum

Ronja från Valne e Aron frá Strandarhöfdi
Oavsett väder så är stona lika nöjda och goa, bara dom får vatten, mat och sällskap av sin flock. Dräktighetn fortskrider...

Jag är så spänd på Ronjas föl. Hon är först ut och är åter betäckt med Döggvi frá Ytri-Bergisá. Hon förlorade ju sitt stoföl i vintras. Det vackraste fölet jag någonsin sätt. Sådan utstrålning, svart med stor bläs. Jag hoppas på en kopia.

Går allt som vi tänkt oss så har vi nu bestämt att Gígja ska betäckas med Döggvi frá Ytri-Bergisá och Hraffa med Ómur frá Feti.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"