Vädret och våren


Meyla från Jemthagen, april 2011

Varje år uppstår samma funderingar, är våren sen? eller tidig? eller normal? För varmt, för kallt. Älskar vintern men längar efter sommaren, nu. Tänk vilken energi vi lägger ner i detta ämne. Ibland längtar jag efter regn, så jag kan vara inne och göra det jag aldrig hinner (fick göra det i helgen) och andra dagar längtar jag efter att det ska sluta regna så jag får gå ut och göra det jag aldrig hinner där ute (borde ha fixat med sommarhagarna i helgen och majbrasan). Problemet är alltså inte vädret utan att jag inte hinner :) Fast jag brukar inte klaga, jag gillar både sommar, vinter, höst och vår, kyla, värme, regn och snö. Det jag däremot inte gillar är vinden (fast med vinden slipper vi myggen, som jag inte heller gillar). Vinden kan helt klart få mig ur form, det är då jag drömmer om ett ridhus. Allt annat finns det kläder för, men vinden den biter sig fast i märgen, öronen och psyket.

Tittade på bilden ovan som är tagen i april förra året (runt den 20 april, tror jag) och se fjällen har börjat tina fram. Det är gulbrunt, som nu i övrigt.

Nu i år den 22 april, med en vecka kvar av april månad, har inte fjällen börjat tina fram. Dom är så vita och fina, fortfarande. Även marken runt på vår gård är delvis vit, pga den snö som kom i helgen, igen. Som regel brukar vintern försvinna i anslutning till påsk, men i år har den varit envis och återkommit om och om igen. Men jag är glad, vårvintern har varit hyfsat torr. Ser det positivt.

1 maj är ju mitt ständiga mål att släppa stona på vårhagen. Vad tror vi om det i år? Nu när Ronja ska föla i början av maj, så vill jag ju inte att det ska ske (hagbytet) alldeles för nära hennes tilltänkta fölning. Inte för att den hagen är någe farlig och den är för henne bekant. Men stona blir ju så lyckliga, så det blir race, varv på varv på varv och bakutsparkar. Då får JAG ont i DERAS smala tunna ben, när dom springer och sparkar bakut med sina jättemagar.

Ni skulle se Muska hon är gigantisk, men helt underbar, då hon rullar fram (på sina tunna smala ben). Man kan inte tro att hon har uppnått den ålder hon har, hon har inga problem att föda både sig och ett foster/föl.

Brukar skrapa av dom lite päls då och då så här på våren, dvs stona som går på lösdrift, senast idag. Gissa om det är uppskattat på dom stora magarna just nu. Åh jag riktigt ser hur dom myser, när jag drar skrapan under den utspända magen. Njutning helt klart... Vad gör man inte för dom små (små och små förresten) underbara liven <3

Efter regn kommer solsken. Efter denna vintriga helg fick vi en helt fantastisk vårkväll idag. Kunde helt klart börja ana dom där underbara ljusgröna dagarna som kommer framöver.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"