Lastträning


Nu när Már är hemma och bara väntar på att hingstarna ska komma på sommarbete, så gör vi lite nytta i väntans tider.

Vi tränar bl a lastning. Lastningen är en lika viktig träning som all sadelvänjning, inridning och dyl på unghästarna. Fungerar inte lastningen är det inte kul att åka på kurs/tävling, varken för ägaren, skötaren eller hästen. Vill inte ens tänka mig en akut situation, när man bara måste åka iväg till djursjukhus eller liknande och lastningen inte fungerar. Hemsk tanke, tar det två timmar eller tjugo minuter...

När jag flyttade till Jämtland, träffade jag på en westernryttare som heter Jan Persson. Genom honom fick jag lära mig en mycket nyttig filosofi kring lastning av häst. Grunden är att få hästen att tycka om att gå in i transporten, transporten är en frizon där hästen förväntas få vara i lugn och ro, ifred.

A och O är att signalerna fram, bak och åt sidan fungerar. Hästen får inte använda mig som dörrmatta, som ofta kan bli fallet när man står vid lemmen och hästen inte vill gå in och istället hoppar åt sidan.

Det får heller inte bli en dragkamp - hästen vinner alltid!

Grunden för mig är rundcorallen, väldigt vanlig inom westernridningen. Framåt, bakåt och flytta åt sidan och dessa övningar tar man sedan med sig till transporten.

Utgången av träningen är att man till slut skickar in hästen i transporten, utan att själv gå in före. Detta medför att det är lättsamt att lasta även fast du är själv med hästen. Hästen går själv in i transporten, jag står kvar bakom vid lemmen och kan stänga bom och lucka, ensam, i lugn och ro. Därefter kan jag gå fram till hästen och sätta fast den framtill.

Lika när jag sedan lastar ur. Jag knäpper loss hästen. Öppnar lemm och bom och kan sedan stå vid sidan av lemmen och be hästen backa. Hästen har då grimskaftet på ryggen och det är lätt för mig att ta emot.

Otroligt smidigt! Skulle varit väldigt glad om jag hade fått lära mig detta tidigare i mitt hästliv. Hade en gång i tiden ett fullblod, som varit med om en transport olycka och ej gick att lasta. När jag tävlade honom kunde jag endast tävla på klubbarna nära stallet, för jag var tvungen att rida till tävlingen. Superbra uppvärmning men inte alltid så kul.

Ett tips! Ta dig tid att last träna och ta hjälp om du inte vet hur du ska få till det. Ha som mål att kunna lasta din häst helt ensam utan draglinor, sopkvastar och andra sattyg.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"