Rundbal - nej tack!

Detta inlägg bjuder på en otäck bild! Har därför skrivit texten först och lagt bilden längst ner.
Alla som känner mig vet att jag inte gillar utfodring med rundbalar. Ibland kan det vara praktiskt, vid väldigt många hästar, men oftast är det ren latmansutfodring (oops där klev jag många på tårna). Orkar man inte fodra 3-4 gånger per dag så är det lättsamt med rundbal. Hästarna utfodrar sig själva.

Jag är i första hand arbetsskadad. Som skadereglerare på Agria så fick man se resultatet av Botulism m m och det har satt sina spår i mig. Jag skulle heller själv aldrig äta mat som jag först måste vaccinera mig mot?! Ohygieniskt är det dessutom när hästarna står i maten, ligger i maten och skiter i maten. Så plus i kanten till dem som åtminstone skaffar alla dessa varianter av foderhäckar, det blir lite mindre ohygieniskt, lite mindre spill att stå och trampa i. Däremot ska man vara mycket noga när man väljer dessa foderhäckar. Har en vän som fick ta bort en fölunge som var lite för hungrig och hoppade in i foderhäcken, men fastnade med höftena och slet sönder sig i försök att ta sig loss.

Hästarna äter dessutom lite för mycket. Speciellt ston, står och äter konstant och gör sedan inte av med allt överflöd. Unghingtar som leker och springer har ett helt annat behov av mängden mat. För att undvika att hästarna får i sig för mycket har man nu tillverkat nät att lägga på, så kallad Slowfeed. Min första tanke när jag såg dessa nät var, hur påverkar dessa hästens tänder? Måste bli ett slitage. Materialet är mycket slitstarkt Min nästa tanke var, hur fort går det hål i dessa, pågrund av att hästarna är där och biter, gnager och sliter hela tiden? Hur lätt är det inte för både stora hästar och fölungar att få in hovarna i dessa hål som blivit pga slitage, eller fastna med tänderna och sedan bryta käken.

Min fantasi och skepsism sträkte sig aldrig så långt som till rådjuren. Min kollega råkade ut för detta trista en morgon förra veckan. När hon kom ut på morgonen och hittade detta orkeslösa och fullkomligt panikslagna rådjur i foderhäcken. Dom fick avliva djuret pga bruten käke.



Bilden är med tillstånd lånad av Harriet Martén.

Jag är så tacksam till alla dom bönder som fortsätter att göra torrhö och jag kommer att så länge jag orkar och kan att fodra mina hästar med torrhö, 3-4 gånger per dag. Det kräver en massa tid och en massa planering, men så länge jag orkar och kan så är det mitt val. Alla andra får självklart göra presic som dom vill och vi får tycka olika, vi har olika erfarenheter. Jag förmedlar bara mina vidare...

Kommentarer

Gun sa…
Funderat på nät men den här bilden fick mig att tänka om. Har rådjur som besöker hagen natte-tid. Det blir helt enkelt att fortsätta använda foder-lådan med galler dom dagar det stormar på torpet.
Fodrar själv med rundbals-hösilage mitt i vintern men inte för att slippa fodra 4ggr/dag,det gör jag ändå. Däremot blåser det inte iväg lika lätt som torrt hö gör och är för mig smidigare/billigare att få hem.

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"