Vilken finaldag :)

Foto Jenny Dalby
Vilken fin tävlingshelg det varit. Min och Ómurs första!!! Nu är man laddad för vinterns träning.

I tölten igår red jag lite på sparlåga (förstod jag idag), var laddad idag för att förbättra korta tempo momentet och korta tempot i momentet tempoväxlingar. Var så fokuserat på detta så jag tror nästan jag glömde hela ökningen, för när vi väl kom till det momentet så var det som bortblåst för mig, men inte för Ómur. Han var rejält taggad och det blev mest passtakt i fullt fräs, jag var fullständigt slut och fick mig en åktur i en gångart som var allt ifrån vacker. Men en lärdom rikare och väldigt nöjd med dom första två momenten. Det blev ändå en mycket glädjande 5:e plats i A-finalen. Mitt livs första 6:a damp in, för korta momentet, häftigt!!!

Foto Jenny Dahlby
Strök mig från speedpassen för att orka med dagens sista final, A-final femgång. Hade riktig tur, ryttarna valde vänster varv. Eftersom det är vår första tävling så kändes detta som en riktig storvinst. Nästa gång skall vi vara mer förberedda för båda eventuella varven. Tror slutresultatet sett helt annorlunda ut om vi gått ut i höger varv i finalen.

Men började med ett helt ok töltmoment. Mitt livs andra 6:a. Ganska glad kan ni gissa. Mycket nöjd med traven och super nöjd med poäng på 6 och 6,5 (den första i mitt liv). Wow... Var så otroligt fokuserad att förbättra min galopp från uttagningen, så när det var dags att skritta, laddade jag för galopp. Oops, kom på mig tack vare speakern och fick så snällt gå över till skritt. Gissa om jag var förvånad 6,5, 7,0 och 7,0. Helt otroligt! Minns att Ómur enligt sin förväntade blup inte skulle ha så värst mycket skritt alls. Men det har han tydligen. Två sjuor och dom första i mitt liv bjöd han mig på. Sedan var det dags för galopp, japp rätt fattning. Stor glädje och lättnad. Men ack se den glädje som varar för länge. När vi kom till pass kurvan, så var det en herr Ómur som tyckte att han visste vad som gällde. Han var kvick och vi drog iväg i pass istället. Gör om gör rätt. Innan galoppen hade vi kravlat oss upp på en 2:a placering, det kändes super häftigt. Hade jag väl aldrig förväntat mig.

Passen börjar bli mitt favorit moment. Första och andra försöket blev bra. Hade Gummi i örat hela tiden, gör si gör så. Han har verkligen givit mig så himla fina tips och nu litar jag på min häst, bara jag själv gör rätt. Tredje försöket, vet jag inte om han snubbla, trampa sig men något gjorde han så att läggningen blev konstigt, det blev inte pass. Belönades ändå med en 6:a, det är ju dom två bästa som räknas. Tur.

Foto Jenny Dalby
Trodde min flopp i galoppen hade dragit ner oss till minst en 3:e placering men det räckte till en 2:a placering. Så kul, första tävlingen, vilken rolig häst. Det var en maffig känsla att få rida ärevarv mellan Gummi, flerfaldig världsmästare, och Anna Wahlberg, superduktig passryttare med SM medaljer. Å där kom lilla jag, som knappt kan tävlingsreglerna. Tänkte faktiskt köpa en trisslott på vägen hem: Meyla dräktig igår och nu detta, kanske dags för storvinst på lotteri också.

Att Gummi sedan fick med mig på ytterligare ett ärevarv, där vi lyckades lägga hästarna i ytterligare en passlänga. Det var skojjigt, på riktigt! Jag ler och det är ett mycket fånigt leende.

Detta ligger nu på topp tre listan över roliga saker i mitt hästliv. 4 st 6:or, 2 st 6,5:or och 2 st 7:or det är magiskt och helt sjukt galet.

Men hit med lite fler sjukt galna saker om det är så här roligt...



Kommentarer

Inga-Lill sa…
Supergrattis, vad roligt!

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

"Lotagen-träsket"

Mobila vindskydd