Öppen bedömning



Rakel skötte sig bra igår. Idag är det vilodag för henne innan det imorgon är dags för öppen bedömning. Tölten, traven och galoppen var ok. Formen fin. Inget fel på tempot och viljan. Gummi gjorde två försök med passen. Hon la sig fint, låg en sträcka, slog upp och la sig åter i pass. Men det duger inte på en avelsvisning. Man måste ligga en lång sträcka. Gå fort, sväva och vara stensäker. Rakel har ju knappt tränats i pass. Skritten var överilad. 

Avelsbedömning är svårt ur den synpunkten att alla gångarter skall toppa en och samma gång. Därför är det toppen att få komma in en gång till för att försöka toppa på nytt i det som inte gick riktigt som det skulle.


Efteråt fick vi oss ett snack med Gummi. Min ide till öppna bedömningen var att skritta in fint och visa att hon faktiskt kan skritta fint och sedan göra ett nytt försök med passen. Skritten har ingen hög faktor. Men visst ser det finare ut med 7,5 i protokollet än 7,0 ;) men har egentligen ingen betydelse för slutpoängen.

Gummis ide var lite annorlunda :) han vill höja pass och spirit. Höga faktorer på båda dessa. Jag förstår hans tänk och hans plan.

Självklart får han fria tyglar. Det är ju han som är proffset och jag är ju inte ens på plats för att se.

Önskar bara lycka till för jag vet att båda två kan om det bara vill sig.


Passförsök ovan.

Alla bilder är utdrag ur filmsnuttar. Därav kvalitén. Nu har vi filmer till köpspekulanter. När jag kommer hem om en vecka ska jag även bjuda på några fina bilder.

Gårdagens ögongodis var en valack. Riktigt snygg och rörde sig enormt fint. Korgur från Smaran var namnet, efter Fakur från Hästeryd. Modell av häst helt i min smak.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"