Spånpellets

Mindre lagringsutrymme
Har utlovat en  utvärdering av stallpellets av spån, det finns ju även halmpellets, och här kommer den äntligen.

Det första positiva är att jag får säckarna hemkörda, behöver då enbart beställa två pallar medan jag av vanligt spån behöver beställa många fler pallar för att få det hemkört.

Det andra positiva är att en pall förvaras på mycket mindre yta än en pall av vanligt spån. Hmm hur tänkter jag då?! Så här istället, 15 säckar vanligt spån tar upp en mycket större yta än 15 säckar
Stallpellets. Fast en pall med Stallpellets är många fler säckar än 15 stycken.

Mina boxar är 3x4 meter och fyller jag på helt tom box behöver jag två vanliga spånbalar för att få ett mycket tjockt fint lager med spån i boxen. Fyller jag  på med Stallpellets behövs det 5-6 säckar för att få samma tjocka underlag. Startkostnaden blir dyrare med Stallpellets, negativt.


Högen ovan är 4 säckar, som inte svällts med vatten. Nedan samma 4 säckar utan att det svällt. Det sväller till över det dubbla.

Vi har provat att lägga på hög på golvet och hälla vatten över. Vi har även provat att sprida ut det på golvet och hälla vatten över. Dvs i båda dessa fallen är det helt tomt i boxen sedan tidigare.

Ingen av ovanstående varianter har blivit någon favorit för oss.

OBS! Det behövs varmvatten, kallvatten passerar pelletsen och pelletsen hinner inte suga upp det kalla vattnet.


Vår favorit har istället blivit att lägga en säck åt gången i en skottkärra, fylla på med vatten och låta det svälla, när det har svällt klart häller vi in det i boxen.




Nedan svälld Stallpellets.


Ett annat alternativ vi föredrar är att lägga det osvällt ovanpå en redan befintlig bädd. Hästarna trampar sönder pelletsen och det sväller när dom kissar på det. Nedan syns även färgskillnaden på gammalt och nytt.

Enligt mig går det inte att lägga ny pellets ovanpå gammal och hälla över vatten och tro att det nya skall svälla. Vattnet rinner igenom och lägger sig i bädden. Så enligt mig behöver man en skottkärra om man ska få ut det ultimata av spånpelletset eller så ska man lägga det torrt ovanpå det gamla och inte svälla.

Förutom den dyrare startkostnaden så blir det på en längre tid billigare med stallpellets. När jag väl har fyllt på från början så behöver jag inte fylla på med en säck i veckan utan det blir ungefär var 10 dag jag behöver fylla på med en ny säck. Vanligt spån fyller jag på 1/2 till 1 hel säck i veckan. Så visst blir det billigare.

I beskrivningen står det att man bör bädda nytt var 6:e vecka. För att testa körde jag så länge det gick utan att bädda om, byggde bara på och jag klarade mig dubbelt så lång tid innan det fuktiga tryckte igenom.
NACKDELAR:
 


Nackdelarna är inte många men dom är enormt störande. Riktigt irriterande!

Ovan ser ni en blöt häst som tas in efter en regnig dag. Nice att rulla sig och sedan är det stört omöjligt att få bort allt spån när man skall borsta/rida.
 


Är spånet för torrt har du istället en väldigt "dammig" häst när du borstar. Som båda bilderna ovan och nedan visar. Detta damm tränger in överallt. Varenda springa i sadel, träns, skor, kläder.

Vet inte om det var jag som hade för lite vatten i eller om spånet torkade i stallet, men tror på det senaste. Därför kommer vi inte att använda stallpellets på sommaren utan enbart på vintern.

På vintern höll det sig fuktigare och torkade inte.

Så står man ut med detta?!
 


Vi ser ändå fördelarna som så många fler så vi kommer att använda Stallpellets!!!

Kommentarer

Anna sa…
Tack :-D.. Och det frös inte på vintern trots kallstall och kyla?

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"