Island, inte bara hästar


Det häftiga med oss Islandshästmänniskor är att vi oftast tagit till oss inte bara den fantastiska hästen utan hela landet, kulturen och allt vad det innebär. Därför bjuder jag idag på lite annan läsning och inte bara hästar, kolla in bloggen så hänger ni med i allt annat som händer på den lilla holmen (som Gummi brukar kalla den).

Det är få hästägare (för utom oss Islandshästmänniskor) som besöker hästens "hemland", lär sig språket, äter maten, lyssnar på musiken osv.

Ja ja, westernryttarna drar på sig hatten och lyssnar på musiken, distans ryttarna drar till Saudi arabien för att rida någon ritt. Men jag tror att vi är lite mer speciella ändå. Det tror jag vi har islanningarna att tacka för, dom är gästvänliga och dom har gjort Islandhästen speciell, med importstoppet osv.

Jag längtar till 31 mars då jag får åka till Island igen. Känna doften av svavel, känna dom iskalla ishavsvindarna, äta torkad fisk och rutten haj. Nä, det var väl inte det jag tänkte och suktade efter mest... utan allt det andra, ta Landsmót tex, vem längtar inte till den folkfesten!? Det vackra lanskapet, dom enorma hagarna och vidderna, mängden med hästar...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"