Avvänjning av föl


Det börjar bli dags att vänja av Már från Hraffa och Hrimnir från Muska. Dom är 7-8 månader. Hraffa är inte ombetäckt medans Muska är det. Men i år är första gången som vi har hingstföl, så därför blir det lite annorlunda i år. Hingstfölen, som är två i flocken, skall iväg till en större hingstflock i januari.

Ett sto som är ombetäckt stöter oftast bort sitt föl i slutet av sin nya dräktighet, sägs det, men jag har aldrig upplevt det. Vi har alltid tagit bort stona från fölen. Vi tar alltid bort stona från fölen och låter fölen gå kvar i sin gamla trygga miljö och sina vana kompisar. Stona som är erfarna får flytta på sig till en ny hage. Helst en hage som är så pass långt ifrån så dom inte hör varandra. Innan vi särar på sto och föl, ser vi till att fölen äter kraftfoder. För sedan fodrar vi fölen med kraftfoder (och hö, självklart) fram till första betessäsongen.

Ston som inte är dräktiga på nytt stöter inte alltid ifrån fölet/åringen och låter den fortsätta dia. Jag "tror" att det är då det finns risk för att få dom hästar som har svårt att bli separerade, man får dom som står och skriker efter mamma/kompis.

När vi vänjer av föl från sto, beror just på föl och sto (vilket jag även svarade i Ullas förfrågan tidigare på hennes blogg) och hur det är praktist/lämpligt just det året. Det beror också på var fölen hamnar efteråt. Hos oss har det ofta blivit kring jul-nyår, då vi oftast är lediga 2-3 veckor och är hemma på dagarna, har mera tid. Fölen är ofta då 6-9 månader.

I år när det är hingstföl, så har jag nu börjat fodra med kraftfoder, så att jag ser att dom är i gott hull och vana vid foder innan dom åker iväg i januari. När dessa småttingar, även fast dom är två kompisar, kommer till en hingstflock, så är det inte säkert att dom får tillgång till maten på samma villkor som dom andra, i början. Därför tycker jag att det är viktigt att dom mår extra gott när dom åker. I januari skall dom iväg, så därför har jag börjat nu.

Så det blir denna gång att stona blir kvar i hagen hemma hos oss och hingstungarna åker iväg. Detta är ett nytt sätt för oss. Jag tror att det blir himla smidigt för oss (hjärtskärande men). Det blir mer huvudbry för dem som tar emot hingstfölen, som får hålla koll att dom kommer till rätta i sin nya flock.

Det är viktigt att kolla stona väldigt noga under dom första dagarna efter avvänjning. Risken för juverinflammation är ganska stor. Vi har aldrig "mjölkat" stoet. Däremot har vi inte ställt in henne i en box, utan sett till att hon är ute, rör på sig och gör hon inte det så har vi motionerat henne på ett lätt och passande sätt, promenad, tömkörning eller longering.

Efter avvänjning har vi gett fölen kraftfoder fram till sommaren, speciellt om höet inte är av bästa kvalitet (här saknas det oftast protein). Höet skall även vara av den fina sorten, så att det är lätt tuggat för föl/unghästar. Så dom snabbare får i sig rätt mängd och även lätt får i sig när dom väl börjar byta tänder och har lite ont i munnen. En häst kan sluta äta pga tandlossning.

Kom ihåg att alla sätt är bra utom dom dåliga och glöm inte att individ anpassa avvänjningen om det behövs. Mycket av avvänjningen beror på stoets hull, tycker jag. Är hon tjock gör man si, är hon tunn gör man så. Är det hingstföl eller stoföl, är dom en eller flera?!

Lycka till med era små guldklimpar! Alla gör det som passar dem bäst. Det här är bara vårat sätt. En extra avmaskning i januari på föl och unghästar (här hos oss) och dags för den första vaccinationen.

Ps. Det här kan man ju skriva en hel roman om, men jag fick stoppa mig själv här.

Kommentarer

Anonym sa…
Intressant läsning! Jättedum fråga, men "måste" man avvänja sto och föl om de går ihop och man ska behålla fölet? Ja det förstås, kan ju vara bra om fölet kan lämnas med de andra vid ridning mm.
Hu jag fasar lite för just den delen....
Kram Johanna och Dis
Ulla sa…
Bra skrivet om avvänjningsproceduren. Måste bara hänvisa från min blogg till din!

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"