Enkät - Om fodring

Min enkät här till vänster om fodring är nu stängd. Dom flesta som besöker den här sidan fodrar 3 gånger per dag. Rimligt för oss som har häst och jobbar med annat, tycker jag.

Hästar skall ha fasta rutiner, sägs det. Men vi avviker lite från detta, vi har inte fasta fodertider, men vi har ungefärliga fodertider och det har fungerat för oss. Vi fodrar även olika om det är helg eller vardag. Jag märker ingen skillnad på hästarna, dom är lika glada oavsett när vi fodrar. Det är aldrig hovskrap eller sparkande innan fodring. Det viktiga är att dom inte hinner bli superhungriga mellan gångerna.

Vi fodrar ridhästarna med hö tre eller fyra gånger per dag. Tre gånger på vardagar och fyra gånger på helgerna. När vi använder fodergrinden blir det fyra gånger även på ridhästarna på vardagarna. Vi har i höst gjort om hagarna och har inte lyckats få upp fodergrinden ännu till dom nya ridhästhagarna.

Stona, ungstona och fölen får hö fyra gånger per dag. Utöver hö får alla hästar kraftfoder en gång per dag. Stona har inte fri tillgång hos oss, tycker att dom blir för feta och trampar ner för mycket dyrbart hö. Istället har vi kollat hur mycket dom äter vid fri tillgång och sedan dragit ner lite och ransonerar ut fodret, nu har dom stunder helt utan hö och dom är runda och fina ändå, men inte sjukt feta. Sedan har dom ju alltid halm, så vill dom så finns det alltid något att fylla tarmen med.

Inga fasta tider, nämnde jag tidigare, vi fodrar:
Frukost 07.30-09.00 ca
Lunch 11.00-13.00 ca
Middag 16.30-18.00 ca
Kväll 21.00-22.30 ca

Kraft ger vi oftast mellan middag och kväll efter avslutad ridning.

Det blir långt mellan kväll och frukost, men det är då dom får den största givan och när jag blir "rik" skall jag köpa foderautomater till boxarna, då kan dom får en högiva även mitt på natten. Det vore toppen!

Så gör vi...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"