Gott nytt år!


Undrar hur ni gör på nyår? Här hos oss tar vi in hästarna på sen eftermiddagen och sedan får dom stå inne över 12 slaget, när det är som mest smällare. Har fått låna en box hos grannen, för att få in alla och det är ett litet pyssel, men jag vill inte riskera att få hästar som spränger stängseltråd en nyårsnatt. I stallet håller vi tänt och finns det så sätter vi även på radion.

Sedan har vi sådan tur att här hos oss arrangeras det ett gemensamt 12 slag, en liten bit från stallar och hagar. Dom flesta i byn brukar komma och där smäller alla sina smällare på samma plats och samma tid. Snabbt och smidigt avklarat.

Detta blir mycket uppskattat av alla oss som har hästar och hundar (även katter skulle jag tro). Vi är många hästägare, hundspannsägare och nästan alla har ju sällskapshund. Även jag tycker om raketer, men jag kan avstå för djurens skull. Men på det här sättet som vi har hos oss har det fungerat jättebra.

Oftast tar vi oss tid och släpper ut hästarna igen, när det lugnat ner sig. Annars blir det väldigt varmt hela natten i stallet för dom som är vana att vara ute dygnet runt. Men detta beror på orken.

Idag skall vi på dan gå på bröllop hos Skolgårdens Islandshästar. Ska bli jättekul!

Gott nytt år önskar vi er alla! Ta väl hand om era djur ikväll och ha en riktigt trevlig kväll.

Kommentarer

Anonym sa…
Hej på er
Ja, visst får man tänka sig för inför Nyår och Valborg. Har i år försökt att bara köpa vackra raketer, UTAN ljud, men det är inte helt lätt att utläsa informationtexterna... Brukar som ni ta in alla djur och förr satte vi på radio och/eller TV men tyvärr så sänder även dom tolvslaget med både raketer och smällare så nu blir det CD.

Gott Nytt ÅR
önskar vi från Grannäs
Anonym sa…
Hej!

Här går alla hästar ute. Har inte så mycket fyrverkerier runt mig, grannarna bor som närmast finns en km bort och de har egna djur, det underlättar. Nyåret ser man mest som ett "färgkrig borta vid fronten". Vid 23-tien ger jag sen nattamat så hästarna har grovfoder att tugga på när kriget bryter ut. Så håller jag ett vakande öga på dem.

Gott Nytt År önskar Åse Ericson i Falköping
Anonym sa…
Jag har skjutsat runt på 6 av hästarna till "evakueringshem" där de får bo tills et lugnat ner sig med smällandet. Dis och Maisan, varmblodet och en shettis bor på landet och står inne under natten, två andra shettisar bor också inne i ett annat stall och resterande 5 shettisar har jag bäddat åt i kallgaraget där de hade det jättemysigt. Det var krig här utanför vid tolvslaget med raketer ovanför huset, men fyra av fem hästar låg ner och vilade. Precis som det ska vara :-)
Däremot hade jag en hysterisk hyperventilande hund i sängen tätt intill mig. Hon drägglade och vibrerade av skräck. Så fruktansvärt!

Gott nytt år!

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"