Träning av hästar (och mig)

Har just nu två hästar på stall (Ómur och Már), till vintern blir det fyra. Min plan är just nu att träna dom minst varannan dag dvs det blir tre gånger för den ena och fyra gånger för den andra en vecka och nästa vecka blir det tvärtom. Dom hålls igång med tömkörning, longering och markarbete. Dom går med andra ord på sparlåga. Väldigt lite långa konditionspass. Skittrist, men det är vad jag har möjlighet till, just nu.

Hur jag löser vintern när det blir ytterligare två på stall, vet jag inte ännu. Thruma kommer snart hem och då kan hon få lite vila, 1-2 månader. Så hon behöver inte komma igång igen förrän i december ungefär. Innan dess skall det beslutas om vi ska visa henne eller sälja  henne som ridhäst innan visning. Jag har alltid velat rida alla hästar själv innan dom säljs, för att veta vad jag säljer. Men i detta fall blir jag osäker på om jag kommer få till det. Även svårt att sälja då jag inte kan få till någon video, kan ju inte rida hästen, kan heller inte visa upp hästen riden för ev spekulant. Allt blir så stökigt, arg!

Bruno skall jag ta in på stall senare i höst (oktober) och hans arbetspass blir inte så långa varje gång till att börja med så det löser sig alltid. Lätt att klämma in ett arbetspass med honom. Men inridningen måste jag leja bort till någon annan.

Tror det blir varannan dag upplägg även hela vintern, men två hästar per dag istället för en som idag.

Men skall jag få till detta så kommer jag inte att kunna prioritera min egen träning som jag lyckats göra hela sommaren. Får helt enkelt lägga min egen träning och hälsa åt sidan. Trist, då jag kommit igång så himla bra i sommar. Tränade 7 dagar förra veckan, 4 pass veckan innan och planerar 5 pass denna vecka. Är så taggad och känner mig så nöjd med det.

Har kunnat börja löpa lite lätt och långsamt. Från början fick jag ont av löpningen. Men har fått lite tips och idéer på hur jag ska gå till väga för att kunna löpa fast jag har mina onda ligament. Från början 1 gång i veckan och har nu utan smärta kunnat utöka detta till 2 dagar i veckan. 1-2 långpromenader i veckan har det också blivit, beroende av väder och vind.

Utöver det går jag på Powerwork två dagar i veckan, träning i grupp utomhus, med PT. Inne i stan, superkul.

Skulle verkligen vilja ha tiden att träna så mycket som jag gjort i sommar, men men.

Efter jul skall tre hästar ytterligare ridas in Júni, Birk och Júlia. Det blir nog framskjutet, för jag måste nog bara inse att det inte fungerar i mitt liv just nu.

Jag vill upp på hästryggen igen. Det skulle underlätta så himla mycket. Alla mina problem skulle lösa sig. Har så många otrevliga beslut som måste tas just nu pga att jag inte kan rida.

Grubblar mycket, just nu, kan jag lova...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"