Mitt VM 2015 i Danmark

2003 var vi till Herning i Danmark på VM. Ända sedan dess har jag tyckt att det varit bästa VM platsen. Tycker det fortfarande. Har inte upplevt Holland ännu, men om två år. Kan dock jämföra med Sverige, Tyskland, Schweiz och Österrike. Schweiz var ett sagolandskap men långt borta för oss nordbor.

Anläggningen är fantastisk att arrangera VM på. Bara det att kunna gå på en vanlig toalett, om du vill, och slippa bajjamajor. Dessutom var bajjamajorna denna gång det fräschaste jag någonsin upplevt. Parkering finns i mängder, grusbelagd dvs ingen leråker.

Från sist var banorna nya. Gamla ovalbanan var kvar men användes inte alls. Läktarna var stora och ej slutsålda så det fanns gott om plats.

Mat i mängder. Ändå blir det köer. En nöt att knäcka för arrangören eller ett läge för oss besökare att bara lära oss att gilla. Har inte direkt gått hungrig.

Delar av försäljningsgatan hade dom stoppat in i ett enormt tält. En toppenidé, enligt mig. Där kunde man söka skydd för solen och skulle det ha regnat så hade det ju inte stört, antar jag.

Utbudet blir alltid stort på Herning. Antar att det är för att så många har så nära. Gillar utbudet av konst och hantverk, inte enbart häst kläder och hästutrustning. 

Boendet är kruxet. Man måste campa eller ha bil. Det finns boende men man måste fara en bit.

Vi har som vanligt valt att se enbart delar av programmet och även hunnit med att göra annat. En timme från Herning finns fantastiska badstränder. Vi brukar alltid välja att se aveln, passen och finalerna. I år avstod vi avelsuttagningar, såg däremot pass och A-finaler.

Jag är inte så förtjust i grenen T2, men på detta VM blev jag imponerad av T2:ans sista moment, tölt på lös tygel, i A-finaler.  Glada hästar, mjuka hästar och nästan inga tygeltag. En Isländskt ryttare startade momentet på lös tygel från skritt till tölt, jag blev impad.

Sedan blev jag förtjust i en skimmel??? Inte för färgen, inte för benlängden, inte för utstrålningen utan helt enkelt för att det såg så lätt ut att rida hästen och så vet man hur jä..la svårt det är. En fröjd för ögat.

Våran sport är en bedömningssport och det är ju bara så att man undrar ibland??? Känns skönt att bryta av med lite passlöp på tid och utan poängbedömning. Snabbast vinner, så enkelt.

Tror det blev 6 guld, 2 brons och 4 silver till bästa nationen Sverige. Aldrig hänt förr att Sverige vunnit nationspriset.

Mycket tittgodis (hästar) har det bjudits på och solbränd är jag. Nöjd!

Vi ses i Holland 2017!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"