Träning ger resultat

1:a, 1:a och 3:a
Med denna helg avslutar jag årets tävlingssäsong. Min första "på riktigt" på Ómur. Jag tävlade honom på Gneisti Open 2013 i både tölt och femgång, med bra resultat enl mig. Men det var också enda tävlingen det året.

I år blev det tre tävlingar under våren och en nu i höst. Ómur är kvalad till Gædinga SM, som går i september, men jag kan inte delta med honom.

Jag har hela tiden sagt att tölt inte är vår gren och att jag vill satsa på femgång och pass. Men med årets nya domarhandledning är det faktiskt tölten (T3) som gått från klarhet till klarhet. Uttagningspoängen har under året blivit bättre och bättre, från 4,77 till 5,57. Personbästa i tölt i helgen. Har på Gneisti Open i helgen tom fått 6:or för alla moment av flera domare.

I tölt har jag nu uppnått poängen för B-klass och får rida T1 om jag vill (tror jag). Detta var inte riktigt mitt mål i år utan målet var att få börja rida F1. Tölt har för mig bara varit utfyllnad.

Tror att töltgrenen passar Ómur som sista gren under en tävlingsdag. Genomarbetad och riktigt mjuk i kroppen (och massor med regn). Som första gren på en tävlingsdag blir det inte bra, styvt och stelt.

Femgången däremot har gått sämre och sämre under säsongen. Tittar man på delpoängen så har tölt, trav och skritt gått bättre och bättre fick tom flera 7,5:or på Gneisti Open för skritt, 7:o för trav och 6:or för tölt. Skithäftigt! Däremot har passen strulat. I våras fick jag mycket avdrag för tidiga läggningar. I helgen blev jag nollad av flera domare i uttagningen för att jag nu hade för sena läggningar. Själv har jag tyckt att jag legat ok i läggningarna men det är bara att gilla det domarna dömer, antagligen har jag fel. Kände mig väldigt frustrerad och var tvungen att fråga en av domarna hur och var dom ville ha läggningen med nya domarhandledningen. Idag i finalen fick jag den första läggning helt godkänd. Kändes riktigt skönt.

Har i år inte uppnått samma totalpoäng i femgång som jag hade på min första/enda tävling 2013. Uttagningspoängen har dalat från tävling till tävling pga passläggningar och pass. Trist eftersom det är det jag gillar. Då det behöver helt klart finslipas mer.

Vi har även i helgen fått personbästa i Speedpass, sakta men säkert blir Ómur lite snabbare. Nu funderar jag på små detaljer, hur fort skall galoppen vara innan läggning, hur mycket kan jag driva för att inte driva för mycket och få ett uppslag, hur lång sträcka behöver vi för att accelerera osv.

Vi har även debuterat i Stilpass och gud vad det var roligt. Fick fina poäng 6;  6,5;  6 och 5,5 med en tid på 10,6 i första heatet. Kunde inte reglerna och tjabblade bort andra heatet. Men helt klart något jag vill prova igen. Gör om gör rätt!

Vi tränar vidare och jag inser att det är dags att läsa igenom nya domarhandledningen. Det brister i mina kunskaper.

Nu förtjänar Ómur lite vila, han är fantastisk. Han gör inte mer än han behöver men ju mer jag lär mig destomer bjuder han på.

Kommentarer

Joanna sa…
Visst är det kul när man känner att det går framåt!

Till nästa säsong kommer reglerna vara annorlunda vad gäller vilken gren man får starta. Du får starta både T1 och F1 om du vill, men för att kvala till SM krävs att man uppnår kvalpoängen TVÅ gånger. Möjligen kommer då "Elitgrenarna" att delas in i A-, B-, resp C-klass om det är många startande, men som jag förstod det är det upp till varje förening att göra en indelning på sin tävling. Detta var vad jag förstod på domarseminariet som var i höstas. Mer info kommer förhoppningsvis!
M A Friman sa…
Tack Joanna, då är det bara bäst för mig att läsa på om regler och dyl till nästa år :)

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"