Skimmeltillverkning


Döggvi betäcker Meyla


I helgen har vi betäckt Meyla med Döggvi frá Ytri-Bægisá 1. Döggvi är en fin skimmelhingst, född svart, med en ridbedömning på 8,40. En jämn och fin femgångsbedömning med 8,0 för trav, långsam tölt och canter i övrigt 8,5 för dom andra gångarterna. Han har en exteriör på 8,03 och en blup på 118.

Han har hederspremierade Gustur frá Hóli till far. Gustur fick 1:a premie för avkommor 2000 och hederspremie 2002. Han har en makalös bedömning, totalt 8,57, med hela 9,01 för ridegenskaper. 10 för vilja, 9,0 för tölt, pass och galopp i övrigt 8,5 och 8,13 för exteriören.

Gusturs far Gaski frá Hofsstödum har också hederspremie för avkommor. Fick hederspremie 1990 och 1:a premie för avkommor 1986. Han har en totalbedömning på 8,32, även han med 9,0 för tölt.

Folk som gillar skimlar vill gärna ha dessa två hingstar i stamtavlan. Gustur är även känd för att ha gett väldigt fina sporthästar.

Sannolikheten att det blir en femgångare är 100 % (det gillas).

Sannolikheten att det blir en skimmel är nästan lika stor men det kan också bli en fux eller svart, chansen är 49,4 % och det kan också bli en isabell eller gulsvart, den chansen är dock inte så stor endast 0,6 %.

Jag håller dock tummarna för fux!!!

Har dock ca 11 månader på mig att börja gilla skimlar, hur svårt kan det va?! Maria har redan introducerat torrschampo för mig :)

Men jag får lugna mig ett tag, ultraljud om ca två veckor.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"