Persedelvård



Var så himla sugen på att fara till Åre eller Vemdalen för lite skidåkning idag. Men, det får vänta. Med allt som måste göras här hemma så bestämde vi oss för att stanna hemma.

Vädret är strålande, blåser kanske lite mer idag än igår. Men tror att skidbackarna varit superfina idag också. Man hinner inte allt.

Jag har besiktigat hästar idag som velat höja sina försäkringar. Vi Agria ombud jobbar ju även kvällar och helger. Det är ju oftast då kunderna är hemma och har tid att ta emot oss. Tittade på en American Quater idag, Palomino. Den var som en islänning i sommarpäls, var bara tvungen att smeka några extra gånger. Det är några månader kvar till den fina pälsen tittar fram på våra lurvtussar.

Sedan har jag hunnit motionera hästarna i dagsljus, lycka igen. Känns väldigt snabbt avklarat nu när jag enbart har två hemma i stallet. Tänk vilken skillnad på två eller fyra. Det är samma skillnad vad gäller mockningen. Tycker det är gjort på en blinkning när man mockar två boxar jämfört med fyra.

Alla träns har fått sig en smörjning idag. Lämpligt nu när dom ändå skall hänga i några dagar då jag skall bort i veckan och inte kommer att rida. Ett ständigt dåligt samvete, att man inte sköter om sina dyra träns bättre än vad man gör. Jag är duktigare på detta på sommarhalvåret, när tränsen blir dammigare. Det är också trevligare att hålla på med putsning i värmen. Nu på vintern behöver tränsen mycket smörj/fett, spricker i kylan. Men det är också tristare att hålla på med när det är kallt.

Persedelvård, det ordet används knappt idag, kanske är det för att vi hamnat i slit och släng samhället?!

Jag önskar att jag hade ett uppvärmt utrymme, med vatten och ett bord/pall avsatt för detta. Det är ganska skön avkoppling när man väl tar sig tid att sköta om sin utrutsning för att inte tala om hur snyggt det blir. En liten radio skulle ju göra det ännu trevligare.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

"Lotagen-träsket"

Mobila vindskydd