Spånpellets

Var på Island för några år sedan och såg att dom använde pellets för att ströa med i boxarna.  Nu har det för ett tag sedan kommit till Sverige och verkligen börjat synas. Träffade folk från Stugun, som levererar dessa och fick med mig lite för att testa.



Började med knappt en halv deciliter i en skål. Fyllde på med en halv deciliter vatten enligt instruktion. Jag tog dock kallt vatten, eftersom jag inte har varmt vatten i stallet. Enligt instruktion ska man ha varmt/ljummet vatten för att pelletset ska svälla fortare.

Enligt min smak blev det alldeles för blött.
Alldeles för blött för att strös i hästbox


Gjorde ett nytt försök med samma mängd pellets men tog och sprejade med en sprejflaska. Nu vet jag inte mängden vatten, men blötte ytan ordentligt två gånger.


Resultatet blev fuktig spån men ej blöt och mängden mer än fördubblades.

Några mycket avgörande frågor kvarstår: Vad händer med spånet som är fuktigt i ett kallstall som vi har på vintern när vi har -30 grader ute, ca -4 i stallet??? Uppsugningsförmågan, eftersom det redan är fuktigt???

Jag tror att man även kan lägga in pellets i boxen och så får hästarna trampa sönder pelletset till spån. Det tar dock längre tid att få en mjuk bädd på det sättet.

Positivt om stallpellets:
Dammfritt
Lättmockat, minimal mängd följer gödseln
Lättare att lagra, på mindre yta
Ren naturprodukt utan tillsatser

Jag skulle vilja prova en vinter, kanske enbart i en av boxarna. Har fått en hyfsad prisuppgift från företaget. 2 pallar från fabrik, hemkört, 2575 kr/pall inkl moms och frakt, 60 säckar på en pall, dvs 43 kr/säck inkl moms och frakt. Detta är helt klart billigare än vanlig spån.

Till uppstart av en box på ca 10 kvadratmeter går det åt 6-8 säckar, enligt tillverkaren. Då tror jag dom räknar med en bädd på ca 15-20 cm. Sedan mockar vi ju väldigt olika men kan gissa att man gör av med en halv - till en hel säck i veckan.

Av vanligt spån fyller jag på 2 säckar till uppstart av en box och därefter ca 1/2-1 säck i veckan.

Vi får se framöver om jag nappar på erbjudandet eller någon annan "testpilot" kanske?!

Kommentarer

Anna sa…
Vi lägger in det helt i boxen så får de trampa ut det själv, går hyfsat snabbt och uppsugningsförmågan är super!Vi har köpt det på storsäck oxå, vanlig pellets som man eldar med, kolla så det inte blir billigare att köpa på storsäck istället för de små!
svea-karin sa…
är det spånpellets eller är det halmpellets?
M A Friman sa…
Tack för tipset om storsäck, det ska jag kolla upp.

Det är spånpellets. Har ändrat i rubriken nu så det blir tydligare :)
Annica sa…
Vi körde halmpellets och det funkade superbra.
Anita J sa…
Hejsan!
Vi har uteboxar i hagen och kör med neova eldningspellets som vi köper en pall för 2100,- (52 säckar á 16 kg) och neova är utan bindningsmedel o kemiska substanser. Vi blöter inget utan dom trampar sönder och det blir fuktigt så det sväller ändå. Mockar ur 3 boxar på en kärra... tycker det är riktigt bra faktiskt!

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

"Lotagen-träsket"

Mobila vindskydd