Meyla är fantastisk


Nu är helgens kurs för Olil Amble över. I fredags hade jag inga förväntningar och inga krav, skulle bara prova en ny instruktör. Då skulle hästen presenteras och Olil skulle prova. I lördags var det dags för en "riktig" privatlektion. Värmde upp och Meyla kändes fin, lugn och lyhörd men en aning styv och då lite trippig i skritten, stötig i traven och lite passtaktig i tölten.

Fick en övning för att finna mjukhet och samling, lång och låg form, inget nytt men på lite annat sätt. Jobbade med eftergift vid rätt ögonblick och belöning genom att få vara i fred och även få öka steget lite. Samling från inner skänkel mot ytter tygel. Ge henne tygeln så hon kan söka sig neråt. Vid eftergift i tölten bjud till lite högre tempo där takten är bättre. Böj mer än spåret, vid eftergift rid fram i öppna innan hon rätas ut osv. Stora bekymmer liten volt och småbekymmer stor volt...
Olil kan prata, både mycket och fort och dessutom på norska. Kan helt klart säga att jag inte "hörde" allt eller förstod allt. Var ganska frustrerad igår kväll, när jag skulle smälta alla intryck.

Vi hade igår ett teoripass och där fortsatte Olil att prata, fort och mycket. Vi smög in med ett skratt lite då och då, till något roligt hon sa. I övrigt var det en monolog ;)

Idag när det var dags för mig och min privatlektion var jag tvungen att be henne prata mindre och långsammare. Visste inte hur hon skulle ta det men det blev toppen. Hon sa endast hälften och inte lika fort. Jag hängde med och fick så otroligt fint resultat av mitt ridpass. Nöjd med mig själv, instruktören och framförallt Meyla. Fick tom lämna den lilla volten och ge mig ut en sväng på den stora volten :)

Nu fick man mersmak, vill in i ridhuset varje dag framöver och bara jobba vidare...

Just denna helg känns det extra skönt att ha fått vara inomhus, för usch vad det har regnat. Hagarna är blöta och jag är så glad att vi kan byta lite hagar, så dom som lider mest får vila lite.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"