Spånpellets



Som jag tidigare nämnt är jag sugen på att prova Stallpellets, av spån. Ser så otroligt många fördelar. Vill dock inte köpa på mig hur mycket som helst för jag är lite skeptiskt till hur det fungerar i kallstall, när vi har -30-40 grader utanför, i januari tex.

Nu har jag förmånen att jag fått ett gäng säckar från Foderbuan i Solberg/Marieby. Jag ska spara dom till jul/nyår och då ska jag bädda rent i en box och enligt instruktionerna använda säckarna och se hur det fungerar under dom kallaste månaderna. Skulle det inte fungera så är det endst en box.

Tänk er att mängden vatten är för stor och hela spånbädden fryser till is. Det blir inte kul att "bila" loss för att slängas. Men självklart hoppas jag inte på det resultatet, för Spånpellets är både mer ekonomiskt och hygieniskt än vanligt spån.

Jag återkommer med en rapport.

Stallpellets finns även som halm, men jag har spån varianten.

Kommentarer

Anna sa…
Jag är jättenyfiken på rapport. Vi har också kallstall och kan hamna på en sisådär -20 till -30 grader.

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"