Har ikväll lyssnat på Havrepappan

Havrepappan heter egentligen Lars. Lars har aldrig ridigt men han tillbringar mer tid med hästar än de flesta toppryttarna. Han bloggar på Hippson.

"I min stand-up på lördag kväll så kommer jag att göra mig rolig över hur Anna är innan en tävling. Hon är väl, om man skall använda små ord, inte direkt trevlig. När det är dags för tävling så växer hornen i pannan på Anna och om hon har en kort stubin i vanliga fall, så är den helt enkelt obefintlig före en tävling.

Egentligen är det en bra egenskap, att vilja prestera sitt allra bästa när det verkligen gäller. Att vilja vara bäst, vilja vinna. Det finns inte på Annas karta att åka och tävla bara för att delta som en kul social grej liksom. Är det tävling så är det, och då skall man prestera bra och helst vinna.

Det enda spel vi överhuvudtaget spelar hemma är (precis som Henrik och Malin) Yatzy. Det gör vi av den enkla anledningen att Anna oftast vinner. De gånger jag skulle råka vinna så blir Anna skitsur och vill inte spela ännu en omgång. Enligt Anna så handlar Yatzy enbart om skicklighet, att med tanken styra tärningarna. Det kanske funkar för henne, men min vilja är inte stark nog för det.

Jag kanske inte är en lika utpräglad tävlingsmänniska som Anna är... Fast det är nog fel uttryckt. Jag kanske mer väljer mina tävlingar. Det är inte viktigt för mig att vinna i Yatzy, så som det är för Anna. Jag kanske har andra sätt att fokusera inför en viktig uppgift än vad hon har. Jag går nog mer in i mig själv och är mindre utåtagerande.

På lördag kväll kommer jag att kasta mig handlöst ut från en scen på Ridsportforum inför mer än 200 personer, bildligt talat. Någon stage diving blir det inte tal om. Det är bara jag och mina egna texter som kommer stå där på scenen. För mig är det som en tävling, och för mig krävs det oerhört mycket mod för att våga stå där ensam med mitt eget material och försöka vara rolig, att underhålla.

Den största skillnaden mellan stand-up och hålla ett föredrag är ju att det är ingen som förväntar sig att ett föredrag skall vara roligt, om det är det så blir det som en bonus. Om man däremot levererar en stand-up som ingen skrattar åt... hemska tanke! Nu är jag inte så nervös för just det, jag tror på mina texter, men jag skulle behöva Annas tävlingsinstinkt just nu, att tända till och vara bäst när det verkligen gäller.

Vi är alla olika, jag går in i mig själv och försöker finna det självförtroende som krävs för det jag skall göra. Jag tycker att det skall bli roligt och jag ser mycket fram emot det. För mig är det viktigt att göra det bra. Jag vill vinna publikens hjärta och skratt. jag vill vinna tävlingen, som inte är någon tävling egentligen, men som känns som en tävling för mig. Jag kan flyga, jag är inte rädd... Fast jag åker ju tåg till Stockholm, så just själva flygningen är kanske inget större problem.

Jag har med mig min dator upp till den kungliga huvudstaden, så chansen finns att jag kommer att blogga vidare under helgen. Om nu inte Sveriges alla förtroendevalda inom hästsporten sliter mig i stycken och säljer mig som hästgodis."

Han gav oss många goda skratt och vill du följa Havrepappan, så titta in på hans blogg.

Kommentarer

Anonym sa…
Tack! :) /Lars

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"