Djursjukhuset

Ikväll satt både jag och L och tittade på Djursjukhuset på TV 1. Det var ett litet hingstföl med i programmet som led av chock efter syrebrist vid förlossningen.

Syrebrist var inget som slog oss i somras när vi förlorade vår fölunge efter Hraffa. Det var ingen veterinär som sa något om syrebrist heller. Försvagat föl med något nervfel, det var vad vi och veterinären trodde.

Nu när vi ser detta program och denna fölunge så känns alla symptom så bekanta. Kanske var det detta vår fölunge hade. Vi missade ju själva fölningen med några minuter. Så hur det har fungerat med syretillförseln vet vi ju inte.

Jag ångrar inte att vi valde att ta bort fölungen efter 12 timmar, men jag blir ilsken över att vi inte ha akut djursjukvård närmare där vi bor. Tänk så många hästliv (och andra djur) det skulle kunna räddas.

Vi valde att inte stoppa in vårt svaga föl i transporten och åka ner till Strömsholm, 60 mil enkel resa. Men om det hade varit lite närmare hade vi gjort ännu lite mer än det vi gjorde under dom 12 timmar fölungen levde.

Kommentarer

Anonym sa…
Programmet måste jag se....förlorade själv(min häst) ett föl förra året som jag har en känsla av att vi kunde gjort mer för om veterinären hade kommit ut. Jag tänker ofta på det. Det är sååå sorgligt.

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"