Is"kall"tölt tävling

Vi häst människor må vara en aning galna, vi åker på en vintertölt, som ryttare, arrangör och publik. När man kan sitta hemma i soffan med en kopp varm chocklad, en god bok och en härlig filt. Nä, då väljer vi att stå mitt ute på en äng, i -16 grader och massor med vind, så det säkert motsvarade -30 grader. Vi fryser nästan tår, näsa och fingrar av oss för att se våra lurvtussar springa fram och tillbaka på en rakbana. Var finns tjusningen?

Tjusningen, är det hamburgaren med frusen sallad och frusna tomater? Är det dom onda tårna och fingrarna när man väl får sätta sig i bilen igen? Är det istapparna som hänger från hästarnas mular eller är det det iskalla bettet som skall värmas med dom iskalla fingrarna?

Nä, tjusningen är ju våra små lurvtussar, samvaron och all glädje. Jag undrar en sak, varifrån kommer alla deltagare. Så mycket folk och så mycket folk som jag aldrig har sätt tidigare. Men det är kul och det är lättsamt. Vilken härlig klubb vi har.

Jag är imponerad över alla ryttare som ställde upp. Hade jag varit anmäld så hade jag packat in hästen i transporten och åkt hem igen, för gissa om jag frös och jag behövde inte ens försöka värma ett bett i -16 grader. Jag behövde bara stå mitt i kläderna och äta hamburgare utan isfrusen sallad och isfrusen tomat. Jag hade det bra jämfört med andra.

Hörde av någon att klädkoden ridbyxor var inställd och det tyckte jag var ett bra beslut. Men visst fanns där några som trotsade kylan och var fina i ridbyxor. Undrar just när dom får värmen åter i kroppen, lagom till nästa vintertölt den 13 mars på Wången.

Kommentarer

Joanna sa…
JA visst är vi konstiga som trotsar kylan, man undrar ibland ...
Vilken fin bild du fick till på oss, även om inte poängen blev bra så klarade vi vår uppgift tycker jag ;) Ses på onsdag.

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"