Gígja arg!

Har ni upplevt ett argt sto någon gång? Det är en upplevelse. Idag när vi skulle hämta hem Gígja från Överbyns stuteri, där hon stått sedan i onsdags, var det ett argt sto vi hämtade.

Hon stod i en hage med andra nordsvenska ston, ett antal cm högre i mankhöjd än Gígja och garanterat bredare över bringan. Dom andra stod och mumsade på hö i en foder häck och Gígja fick stå fem-sex meter ifrån. Gissar jag, så har hon fått stå en bit ifrån alla dagar. Antagligen ganska hungrig vid det här laget?!

Gissa om detta gjort henne upprörd. Hon som är så snäll och foglig, har väl aldrig i sitt liv fått en sådan behandling tidigare i sitt liv. Att känna sig utanför är fruktansvärt, att göra det första gången måste vara ännu värre. För hon var väldigt arg. Det gick nästan inte att transportera denna dam hem, hon höll på att riva hela transporten.

Vi stannade efter halva sträckan och som tur var hade jag fått med mig ett gäng äpplen från jobbet, som jag mutade henne med. Plus att jag hade lite hö i bilen. Sedan var det tyst och lungt som vanligt ända hem.

Lär dig tänka som en elak kärring för att förstå dig på ett sto...

Gígja är en underbar häst! Nu håller vi tummarna att vi kan betäcka henne på nästa brunst, för jag vill verkligen få flera Gígjor.

Kommentarer

Maddi sa…
På elaka kärringar brukar choklad fungera (iaf på mig) men jag tror INTE det hade hjälpt när jag försökte få hästskrället o gå på transporten idag.
Ingenting fungerade. Jag hade också ett hyfsat upprört sto. Vad var jag för en matte egentligen som tänkte ta henne från hennes kompisar! Hon skulle minsann INTE åka låda där ifrån.
(hästskrället får åka hem i morgon istället) :S

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"