Dagens höjdpunkter!

Min personliga favorit idag blev Garri dottern Tilviljun från Knutshyttan. Hon såg inte mycket ut för världen, men när hon reds av Gardar var hon helt makalös och belönades också med 8.37 för ridegenskaper med bl a 9 för tölt och spirit. Hon är värd varenda ett av de spirit poäng hon fick, för det stoet gav allt, benen hennes gick av bara den. En upplevelse att se!

Dagens bästa ridegenskapsbedömning fick den vackra fuxhingsten Feykir från Knutshyttan, riden av Vignir. Han fick 8,54 för redegenskaper. Jag skriver inte vacker, bara för min förkärlek till fuxar, utan han är väldigt vacker och belönades med 9,0 för hals/manke/bog, proportioner och man och svans. Det är en högbent hingst med mycket fin hals, som inte har blivit "tjock" med åren, han är ju ändå 10 år och det är väldigt lätt att hingstar blir tjockare om halsen med åren. Feykir slog dock inte gårdagens högsta ridegenskapsbedömning, Leiknirs 8,59.

Fick idag frågan av domarna om jag ville sitta med vid sidan av och lyssna när dom bedömde. Det tackar man ju inte nej till och jag tog chansen under exteriörbedömningen, för där känner jag att det finns mycket att lära. Otroligt nyttigt att titta och lyssna på nära håll. Domar kåren som dom här dagarna endast har bestått av kvinnor var mycket duktiga i sina resonemang tycker jag.

Snotra från Stenholmen (som många av oss här uppe känner till) fick dagens högsta exteriöra bedömning med totalt 8,68. Med 9,0 för hals/manke/bog och proportioner och 9,5 för sin man och svans. Snotra har ju även en mycket vacker skritt som hon belönades med 9,0 för.

Imorgon är det dags för omridningar, 15 grupper med 2-4 hästar i varje. Olika åldrar i grupperna, med snarlika bedömningar, allt för att göra det praktiskt för dom få avelsryttarna.

Kommentarer

Anonym sa…
Hej!
Tack för rapporten från avelsbedömningen. Du skriver att Tvilviljun fick 8,37 för ridegenskaper men enl WF så fick hon 8,44. Stämmer inte det?
MVH Eva
M A Friman sa…
Hej Eva!
Tilvilju fick 8,37 på visningen i onsdags, då jag skrev detta inlägg. Sedan var det omridningar på torsdag förmiddag och då höjde hon sig till 8,44, men det har jag inte skrivit om.
Anonym sa…
Hej igen!
Jag tänkte inte på att det var före homridningen du skrev. Jag hade själv sagt 8,44 till vänner så jag blev lite orolig att jag for med osanning. Vi är fler här som följer Garri-avkommornas framfart.
Tack för en mkt bra blogg
MVH
Eva

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

"Lotagen-träsket"

Mobila vindskydd