Unghästridning



Att rida in unghästar är inget jag gillar. Har inga förutsättningar, har inte kroppen, balansen eller kunskaperna. Har på några hästar gjort en del av förjobbet, sadel, träns, markarbete, longering, tömkörning. Men på senare år har jag lämnat bort allt. Det kostar men det är värt det om man inte gillar det. Men för en avlare/uppfödare är det oekonomiskt att lämna bort det jobbet. 

Man tjänar inga pengar på att sälja svenskfödda Islandshästar som man fött upp själv. Man får aldrig igen pengarna som man lagt ut för betäckning, pass, vaccinationer, försäkringar, verkning, foder och dessutom inridning av någon duktig unghästtränare.

Att lämna bort en unghäst under 8-10 veckor betyder inte att du får tillbaka en ridhäst. Du får tillbaka en grundriden unghäst som går att rida rakt fram, är styrbar, förstår start, stanna och stoppa. I bästa fall är den öppen för tölt och förstår skänkelns sidförande betydelse.

När jag får hem en unghäst som ridits i 8-10 veckor, tar jag det väldigt lugnt. Nästan för lugnt om man nu kan göra det. Jag börjar nästan om. Bara för att få vara med från början. Jag vill uppleva allt det unghästtränaren upplevt med min unghäst, fast på andra villkor. Jag vet att min unghäst kan och förstår det jag gör/begär.

Vissa kan tycka att jag är långsam men jag trivs med detta system. 

Får jag hem en unghäst efter ytterligare 8-10 veckor förväntar jag mig något helt annat.

Jag är glad att jag har ridsällskap som förstår att jag sitter på unghästar. Dom låter oss följa med på dag- och kvällsturer. I skritt från början. Visar oss farliga saker med sina trygga hästar. Möter bilar på kvällar. Går först över vattenfyllda bäckar osv. Så värdefullt.

Från början är det trist men efter ett tag börjar unghästen gå först och bjuda på tempo. Det är då jag börjar tycka att det är roligt.

Júlia är just nu i en jätterolig fas, hon börjar få kondis och tempo i traven och bjuder på en underbar ridkändla. Júni börjar istället förstå samling och är där jätte samarbetsvillig. Dom är så olika just nu.

Ler stort fast i olika moment.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

"Lotagen-träsket"

Mobila vindskydd