Vatten - hö -salt

Nu har vi haft mycket kallt ett tag. Närmare -30 på nätterna och ca -25 på dagarna. Imorgon ska det ge sig och utlovade -15 kommer kännas som sommar.

Min sambo får snart skavsår i öronen som jag tjatar om vatten till hästarna. Vatten, vatten och mera vatten.

Fyll på, kolla att dom dricker, kolla morgon och kväll att baljorna inte fryst. Kolla vattenkoppen flera gånger om dagen. Tryck på "blippen", fyll koppen osv. Jag tror att om vattenkoppen är fylld med ljummet vatten så fryser inte "blippen" lika lätt och den första hästen som kommer till koppen har lite lättare att få i sig lite mer vatten direkt. Lite pyssel men det är dom värda. Jag slipper ju faktiskt kånka vatten till den hagen som har vattenkoppen så då kan jag istället göra det lilla momentet. Kollar vattenkoppen vid varje fodring.

Hästarna får mer grovfoder än vanligt nu i kylan och vi har salt i alla hagar och boxar.

Saltet gör hästarna törstiga och höet håller hästarna varm.

Prio ett i kylan - vatten, hö och salt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"