Vaccinerat hästar idag

Meyla i solnedgången

Hemma idag, på en torsdag!? Ja, veterinären kunde varken igår eller nästa onsdag dvs ingen av mina lediga onsdagar. Så det blev till att byta.

Höll på att missa några vaccinationer. Hade tre unghästar som var vaccinerade 150107 och skulle därför vaccineras senast 160107. Som tur är har man 21 dagar tillgodo för sånna glömska människor som mig. Alla andra hästar hade sista datum 25 februari och det var det datumet som jag var helt inne i. Men dagen innan jag skulle köra Birk och Júni på inridningen upptäckte jag att dom plus Bruno hade tidigare datum än dom andra.

Men nu är det fixat. Utnyttjade 21 dagars regeln på Bruno och måste nästa år komma ihåg att Birk och Júni är tidigare vaccinerade än dom andra. För dom blev vaccinerade förra veckan på Sörbygården.

Spes håller värmen

Njutit av den underbara dagen. Kallt men vackert. Varit ute hela dagen nästan. Vi har en vattenkopp vi inte får igång. Ingen har heller tid just nu att byta värme kabel och troligtvis är det den som är trasig. 

Már och Bruno bekantar sig

Så idag har jag släppt ihop två hästar. Egentligen inget jag vill göra på vintern. Med tanke på risken för broddsparkar. Men jag behövde få tillgång till en av hagarna som en av dom två gick i.  

Jag har förberett för detta i ca en vecka. Dom två valackerna som släpptes ihop har fått gå i hagarna bredvid varandra och stått i boxarna bredvid varandra. Ändå flög dom ihop idag. Mest bett och hårtussar som for. Men även sparkar. 

Blundade och bad en bön och ber fortfarande. Lugnet har inte lagt sig. Men det här måste bara fungera, för jag vill inte använda hagen med frusen vattenkopp. Blir för tungt med vattning av hästar med hink. Har heller inte varken lust eller råd att köpa ytterligare en varmvattenbalja. Dom är dyra men värda sin vikt I guld. Har sånna i alla andra hagar.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"