Nytt år nya utmaningar...

God fortsättning önskar jag er alla, hoppas ni hade en trevlig nyårsafton och för hästarna en lugn nyårsafton.

Jag är usel på nyårslöften och tänkte inte ge några den här gången heller. Undrar hur många som gör det och sedan redan efter en-två veckor ger upp? Det ser man ju på alla träningsanläggningar, knökfullt med folk i januari, sedan dalar det, vecka för vecka.

Tänkte däremot utmana mig själv under första halvåret 2016. Vad sägs om mer träning, hälsosammare mat och så vidare...

1. Minst 10000 steg om dagen, det är "vardagsmotion". Inga problem, brukar ligga kring 15000-20000 steg en vanlig dag hemma. Men dom där dagarna som blir lite mer stillasittande kräver en promenad till korsningen innan läggdags. Lyckas jag inte med 10000 steg någon dagen, behöver det inte vara kört, reservplan är minst 70000 steg per vecka. I min mobil har jag en app som snällt ger mig dessa resultat. Så denna utmaning kräver ingen speciell utrustning.

2. Jag har som mål att få till 100 träningspass innan midsommar! Det är ca 4 pass i veckan. Ett pass skall vara minst 30 minuter och pulshöjande. Sen är det helt valfritt vad jag vill göra, det kan variera beroende på väder, humör och var jag befinner mig. 4 pass i veckan klarar jag utan problem, så länge jag inte blir sjuk, så kommer börja med en rivstart så jag har lite till godo, för en-tre veckors förkylning kan rasera allt framöver. Men håller tummarna för att få vara frisk.

3. Jag skall försöka vara utan onödigt socker fram till påsk! Jag skall inte sluta med godis, kakor, efterrätter och dyl för det klarar jag inte men jag skall försöka minska ner och avstå så gott det går. Jag skall inte strula till det och söka dolt socker men jag skall försöka tänka till. Blir jag bjuden på en trerätters middag så behöver jag inte avstå efterrätten, bara det inte blir varje dag i veckan. Skall jag köpa yoghurt, så köper jag naturell och tillsätter bär istället för att köpa dessa smaksatta med massa tillsatt socker.

Inga löften, bara utmaningar, till mig själv. Någon som vill haka på? Någon som kommer på något mer man kan hitta på?

För att inte "glömma bort mig" ska jag här på hemsidan föra en liten dagbok/uppdatering. Så det får ni stå ut med. Håller jag det "offentligt" är det svårare att ge upp.

Kommentarer

Jajemen.

Jag som har en krasslig häst och inte velat rida någon annan än min egen häst har faktiskt tagit tag i det, nu har jag fått låna en fin häst till ett pass i veckan.

Och så ska jag ta tag i min egen stela kropp också, jag ska köra yoga ett pass i veckan på friskis. Grejar jag det så tycker jag att jag är jättebra. :-)
M A Friman sa…
Härligt Bettina, joga skulle jag också vilja komplettera med. Det skulle även min stela kropp må bra av.

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"