Tuta och kör!!!

I dagsläget har den som har B-körkort rätt att köra släp där totalvikt väger max 3 500 kilo. I januari breddas tillståndet med kortet B till Utökad. Med detta tillstånd har du rätt att köra bil och släp med totaltvikten 4 250 kilo. Om totalvikten överstiger 4 250 kilo krävs BE-kort.
Utbildning och körprov ska genomföras, likt inför B-körkort, innan föraren har tillåtelse att trafikera vägen under kategorin B Utökad.
Idag är man tex tvungen att ha en liten bil om man har ett stort hästsläp för att man inte ska överstiga tillåten totalvikt med släp om man bara har B-körkort. Helt vrickat. Efter årsskiftet kan man ha en starkare bil, vilket börjar bli vanligare bland hästfolk. Man vill för säkerhetens skull ha en ordentlig dragbil.

Gillar denna nya regel, även om inte just jag berörs, då jag tog mitt BE-körkort för några år sedan.

Vi gick ihop några stycken och startade upp en studiecirkel och gick tillsammans igenom teorin. Gjorde bana och övningskörde och gick sedan ihop i grupper och bokade teori och uppkörning. I min grupp, som var den första som körde upp, klarade sig alla :)

Himla kul, speciellt diskussionerna som blev under våra träffar. Killarna var ju helt klart duktigare än oss tjejer på detta med motorer, bromsar, system osv. Dom kunde med ett brinnande intresse beskriva sådant som vi andra inte förstod ur boken. Kul var det!

Kommentarer

Att ta BE-kortet är ett av det bästa jag gjort -har verkligen haft använding av det!

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"