Till veterinären



Idag lastar jag in mor och dotter, Rakel och Hraffa, i transporten och far till veterinär Ann-Sofie Lilja. Ann-Sofie har kommit hit hela sommaren men nu är det vår tur att åka till henne istället.

Varför det då? Hraffa ska ultraljudas och då var det onödigt att ta hit Ann-Sofie för endast ett sto. Så jag bokade in en tid hemma hos henne istället. Sedan kom jag på att när jag ändå skulle dit så kunde jag fylla transporten och då blev det Rakels tur att åka med och få en grundlig tandkontroll. Ann-Sofie har en bra undersöknings spilta hos sig där hästarna står bra under en tandkontroll.

Vi brukar göra det här hemma också men det är lite svårt att få hästarna att slappna av i boxen när huvudet behöver komma upp en bit, boxdörrarn är för höga och boxarna för djupa. Så åtminstone några av hästarna lutar sig bakåt och man behöver vara flera personer för att kunna klara av undersökningen här hemma.

Hraffa då, hon borde ha brunstat i helgen som var, vid normala fall. Det gjorde hon inte, vi provade även med Blær men dom var inte intresserade av varandra. Så det är bara att hoppas att hon är dräktig. Men jag vågar inte ta ut något i förväg, men hoppas hoppas.

Det var ju det som var målet med sommaren, att få Hraffa dräktig med Blær på nytt!!!

Bilden är på Rakel från i somras.

Kommentarer

Emma sa…
lycka till hos vetrinären...

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"