Pälsfällning


Ofta klagar vi på pälsfällning och hästhår på våren. Men visst är det en hel del fällning på hösten också. Stona får oftast behålla den fina sommarpälsen ca en månad, sedan börjar dom sätta höst/vinterpäls igen.

Hingstar däremot är lite lättsammare, fäller tidigare och sätter päls senare. Ómur börjar fälla nu och sätta vinterpäls, medan stona har riktigt lång höstpäls redan.

Bästa redskapet på hösten tycker jag är den lilla gummi skrapan mot pälsfällning och piggborsten mot lera. På våren är "verktygen" helt andra.





Funderar lite över klippning, det är helt klart dags snart. Frågan är bara om behovet finns. Vet inte riktigt hur min ridning/träning kommer att se ut i vinter/vårvinter. Under några år har jag klippt hästarna, delvis. Men det har varit för att jag vetat om att jag skall rida mycket i ridhus t ex. Men i vinter har jag inget sådant inplanerat och då känns inte behovet lika stort. Då kanske hästarna behöver sin päls istället och jag behöver inte täcka dem.

Kommentarer

Jag hinner inte ens borsta av Basjkirerna sommarhåren, det fixar de själva medelst "ler-peeling".

Skulle jag någon gång hinna borsta dem så tar de ändå det säkra för det osäkra och peelar sig igen när jag är klar=/

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"