God "föl" morgon


Vilken god morgon det var i morse :)

Kom ut till stona vid 9 tiden, Leif hade varit ut tidigare i morse och tittat till dem. Såg på långt avstånd att det var ett par öron till som tittade fram vid Spes. Eftersom det är Marias och Gummis ston så tog jag och ringde Maria medans jag fortsatte ner mot Spes. Eftersom Spes blir skygg under dom första dagarna med sitt föl så följde jag efter henne för att se vad det var för kön och försökte i telefon förmedla färg och tecken och till slut även kön. Spes hade fått ett brunt stoföl med stor stjärn i pannan, efter Garri frá Reykjavik.

Medans jag hade Maria i luren och följde efter Spes och fölet, så höll jag ett tag på att dö. Där framför mig låg ett till föl, med stor bläs, till att börja med helt vit i mina ögon. Kände klumpen i magen, trodde hon hade fölat tvillingar och att den ena låg där död. Men gissa om min glädje när jag såg att fölet rörde på örat och sedan lyfte på huvudet. Oh vilken panik Maria måste ha känt då hon bara hörde mina oj, nej, vad är detta osv. Innan jag fick ur mig att allt såg bra ut.

Spes dotter Ronja hade också fölat, ett brunt stoföl med stor bläs, men på kroppen är hon alldeles vit i yttersta hårstråna. Så supersöt! Hon är efter skimmelhingsten Döggvi frá Ytri-Bergisau (orkar just nu inte kolla upp stavningen).



Två helt gudomliga skönheter förgyller nu vår hage. Dom här två är något alldeles extra.

GRATTIS GUMMI OCH MARIA!

Kommentarer

Inga-Lill sa…
Grattis till dom fina fölen!

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

"Lotagen-träsket"

Mobila vindskydd