Hårtboll


Min alldeles egen hårboll Ómur. Han är fager i sin fina man och pannlugg. Tänk vad mycket manen kan göra på en häst, första intrycket. Vi var och hälsade på Már förra helgen. Han är flott, med sin smäckra kropp och sina långa ben. Rör sig trevligt, men saknar man och pannlugg.

För några veckor sedan vände dygnet och dagarna började bli lite längre igen. Detta innebär att det inte dröjer länge innan hästarna börjar fälla sin päls. Tycker alltid att dom börjar fälla lite för tidigt, för jag tänker mest på kylan. Men hästarna fäller pälsen beroende på dygnets ljusa timmar.

Rakel som är nästan svart, brukar vara den som börjar fälla först. Kanske för att hon blir varmast där dom står i solen och myser, vad vet jag.

Än har dom inte börjat fälla, men det blir säkert när som helst. Så njut så länge det varar, snart är vi klädda med hästhår från öron till tår.

Kommentarer

Lisa sa…
En riktig Harald Hårfager :) Fin häst!
Cam sa…
Hej! surfade runt för att kolla lite om islandshästar. Och hamnade på din sida. Jag har med en islänning, Hrani. Visst är det underbara hästar! Såg du skrev om pälsfällning, min började fälla päls i går, känns lite tidigt!!! Jag bor i Värmland! Ha det gott med din/dina hästar! Camilla

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

"Lotagen-träsket"

Mobila vindskydd