Fodring


Fick frågan, hur jag fodrar mina hästar. Vi använder två olika analyserade höer, båda torrhö, det ena med 59 g smältbart råprotein och det andra med 50 gram. Båda är väldigt bra höer och det på 59 lämpar sig utmärkt till avelsston, föl och unghästar. Avelsstona och fölen går inte på fri tillgång utan dom får tre-fyra högivor per dag och totalt blir det ca 8 kg hö per häst. Vi fodrar inte i höhäckar utan dom äter från marken, vi sprider ut höet i högar. Utöver det får stona och fölen Krafft Grov 125. Detta börjar jag inte ge för tidigt på hösten utan väntar tills dom flesta fölen nått åtminstone 5 månaders ålder. Vi blötlägger detta och ransonerar ut. Känner ofta på hullet på stona och fölen och ransonerar därefter ut kraftfodret. Mängden blir ca 1-5 dl per sto. Sedan håller vi koll på när fölen börjar nalla av stona och nu börjar vi se att alla fölen är intresserade av kraftfodret. Vi räknar på foderstater på hösten, men håller oss sällan till dem under hela vinter utan anpassar oss hela tiden efter stona och deras föl. Vissa föl diar rejält och länge, andra mindre och mer sällan. Det är också stor skillnad på om fölet är född i april eller augusti och ifall stoet är ung eller gammal, har lätt att lägga på sig eller inte. Tittar man på stona så är dom varken fet eller mager, dom är helt klart i lagom hull. Dom har ganska stor buk, man kan ana revbenen och ryggen är rund och fin. Även om det finns ston i flocken som är 18-22 år, med föl vid sidan, så är det ingen som kan gissa på deras ålder. Det finns inga hängbukar eller svankryggar i denna hage.


Höet som vi har är "lite" för bra för ridhästarna, skulle vissa säga. Jag är dock inte rädd för proteinet och har ändå gett dem det och ingen ser ut att lida. Ridhästarna får ca 5 kg hö per dag och utöver det får dom betfor och havre. Kraftfodret är anpassat till arbetsbelastningen, så det är väldigt olika från häst till häst. I höstas tyckte jag att två av ridhästarna var lite tunna över ryggen och då utökade jag med Kraffts nya produkt Muskel. Har dock gjort ett uppehåll med det just nu. Ridhästarna får ett extra tillskott av salt. En period på hösten och en på våren får dom även extra B-vitamin. Tokosel och alger ingår också periodvis i foderstaterna.

Något som jag däremot har slutat med är extra mineraler. Bortkastade pengar då allt alltid låg kvar i krubban. Rätt eller fel, det vet jag inte?! Tror ändå att vårt foder idag är fyllt av detta så det räcker och blir över. Räknar på detta i samband med foderstatsberäkning och skulle självklart lägga till om det såg ut att barka rätt åt skogen.

Bilderna är tagna tidigare i januar, 2011.

Kommentarer

Unknown sa…
Du har en så bra och informativ blogg! Jag ganska så ny i islandshästvärlden så jag är jätteglad att jag har hittat din blogg :)
Mvh Angelica

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"