Takt- och gångartskurs


Idag har jag genomgått första dagen på Takt- och gångartskursen på Wången. Trodde tidigare att jag kunde se takt problem och bedöma gångarter hyfsat possitivt.

Men efter dagens dissekering av gångarterna inser jag att jag inte kan ett dugg. Just nu är det fullkomlig korvstoppning i huvudet. Men Lisa, våran lärare, har lovat att allt kommer att klarna under morgondagen.

Idag har vi tittat på Wångens elever när dom ridit skolhästar i tölt- och fyrgångsprogram. Lisa har videofilmat, vi har bedömt takten och sedan har vi gått igenom våra bedömningar och tittat på videon.

Vi har även tittat på videofilmer från nationella tävlingar och VM, för att se lite andra typer av hästar. Det var faktiskt på en VM film som vi till slut hittade en korsgalopp att bedöma.

Nu skall jag sova på diagonala faser, bakbenssteg, rollningar, vixlingar, balansstörningar, tretakt, styvhet, fyrtakt, fyrsprång och tvåtakt mm för imorgon skall vi gå in på pass och femgång.

Ser fram emot morgondagen, för då skall allt åter klarna.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Mobila vindskydd

"Lotagen-träsket"