Plan och riktlinjer

Plan och riktlinjer är avelssektionens motsvarighet till FIPO. Hur ofta läser ni den?

När en hingst skall bedömas från 5 års ålder så måste den spatt röntgas. Det var det jag letade efter i Plan och riktlinjer idag. Så nu har vi bestämt att vi skall åka med Ómur till ATG kliniken så fort som möjligt efter årsskiftet, för att man inte skall glömma bort detta. Jobbigt om vi kommer fram i juni och har bestämt att bedöma honom och då inser att vi inte spatt röntgat honom ännu. Lika bra att ta tag i problemet på en gång och inte vänta, oavsett om det blir bedömning eller inte.

Läste lite mer i Plan och riktlinjer när jag ändå var igång och hittade lite info om DNA, som jag inte tänkt så mycket på tidigare eller har jag glömt bort det bara?!

Hingstar som skall bedömas skall vara DNA testade mot både moder och fader står det. Men alla föl som det skickas in DNA på nu/idag blir endast DNA testade mot fader, med automatik.

Undrar hur många hingst ägare som tänker på detta. När hingsten är föl skickar man in passansökan med DNA och jag tror att många med mig tror att det blir DNA testade både mot moder och fader. Men så är inte fallet. Två olika tecken visas i WF, beroende på vad som är gjort.

När man sedan skall bedöma hästen uppstår problemet. Hingsten är endast DNA testad mot fadern. Då blir man tvungen att DNA testa även mot modern. Ibland upptäcker man detta när man skickar in anmälan till bedömningen och då har man två veckor på sig att DNA testa. Vilket är för lite tid för att SLU skall hinna göra DNA testet.

Ómur är DNA testad både mot moder och fader, så antagligen har jag läst Plan och Riktlinjer noggrant innan jag skickade in handlingarna. Men idag när jag läste det så hade jag förträngt detta.

Tror faktiskt att jag skall skicka in DNA test på våra avelsston nu och ta den kostnaden, då är det klart ifall det någon gång i framtiden skulle bli aktuellt.

Tänk om mamman skulle dö innan hingsten kommer till bedömning. Vad händer då? Det går ju inte att göra ett DNA test på modern då. Detta måste jag kolla upp...

Kommentarer

Berg Bring sa…
Hej,
Så var det med Segull, hans mamma var död men då fick man ta DNA från syskon.

Hälsningar
Monica

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Mobila vindskydd

"Lotagen-träsket"