Inkörningskurs


Nu så har jag anmält mig till en ny inkörningskurs. Den kör igång den 15 februari.

Kursen går hos Magnus Gustaphsson, i Häljesund utanför Mattmar.

Har tidigare kört in Frida och Gígja hos Alf Olofsson. Det sista med Gígja gjordes klart hos Magnus. Sedan har jag även kört in Thóra hos Magnus. Nu är det då åter dags igen för en inkörningskurs, kanske att jag satsar på att ta med mig en valack denna gång istället. Fast jag är väldigt sugen på att köra in Thruma. Men känner att hon inte är tillräckligt förberedd ännu dvs förberedd för att dra nytta av kursen på en gång. Már är ju mycket längre gången i sin utbildning och är mer van vid tömkörning. Tycker att det är en fördel att hästarna är tömkörda på hemmaplan, så kan man på kursen börja med inkörning på en gång.

Hmm måste ta mig en funderare...

Bilden ovan är en gammal bild från inkörningskursen med Gígja, hos Magnus. Första slädturen efter Gígja, underbart härlig känsla.

Det sköna med dessa kurser är att man är 8 kursdeltagare. Man delas upp i två-tre grupper. Därmed finns det alltid medhjälpare till varandras hästar och man lär sig jättemycket av att hjälpa varandra. Man lär sig även mycket om olika raser, hur dom reagerar och beter sig. Man får även nya bekantskaper inom andra hästraser.

Det finns fler fördelar med att åka på kursen till Magnus och inte hålla på ensam hemma. Magnus har så enormt mycket utrustning anpassad just för inkörning. Fiffiga saker som en annan inte har något behov av att ha men dom är bra att ha för att träna hästen inför körning.

Kika in på Magnus hemsida.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"