Vilken underbar utsikt



Vilken makalös utsikt det är från Valne gårds ridplan. Vi har "nästan" lika fin här hemma, men inte riktigt. I söndags, på kursen, hade vi dessutom fint väder så att fjällen verkligen fick visa sig från sin bästa sida i horisonten. Fjällen i bakgrunden är Oviksfjällen och bydalsfjällen och hästen på bilden är O´mur fra´ Feti, ryttare är jag själv. Sällsynt med bilder på en själv, men kul.

Jenny Dalby har tagit dessa fina bilder. Det tackar vi för. Fick flera stycken och alla är så fina med fjällen i bakgrunden. Men vackrast är ju självklart hästen på bilderna.

Jag har verkligen problem med min sits just nu. Är så medveten om det. Tänker på det hela tiden men faller alltid fram med överlivet och bak med skänklarna. Jag som har en så otroligt skön sadel, vill verkligen inte skylla på den, men skulle faktiskt vilja flytta på stigläderfästena lite lite, bara en-två centimeter. Är övertygad om att det skulle hjälpa mig. Har istället provat att höja och sänka lädren. Men inte kunnat bestämma mig om det blir bättre eller sämre. Rätt anpassad utrustning är så himla viktig, både för hästen och ryttaren.

Men kanske löser sig allt med tiden. Går fortfarande hos sjukgymnast, för svanskotan. Nu har det ökats till två gånger i veckan och en remiss är skickad för röntgen av både ländrygg, SI-leder och svanskotan. I två veckors tid har det nu varit så intensivt så att jag har fått göra övningar på hemmaplan varannan timme. Gissa om jag inte hinner med något annat än att ligga på golvet och vrida och tänja på mig.

Tack för att försäkringar finns. Sjukvårdsförsäkringen som jag har, har hjälpt mig enormt i detta. Har betalat en självrisk på 500 kr, resten har försäkringen stått för. Försäkringar är dyra, både på oss människor och hästar, men när man väl behöver dom är dom guld värda.

Imorgon kommer hovis på besök. Han är också dyr men guld värd. Ska få verka och sko om O´mur. Det blir lite balansskoning, tar så lite som möjligt fram, kortar tån bak och rundar hoven lite. Sidokappor på båda bak och 8 millimeters skor. Fram blir det 10 millimeters skor med tåkappor fram. Inget avancerat alltså.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"